Inleiding

Drenthe heeft een stevige ambitie op het terrein van Europa. Europese kansen willen we benutten om onze Drentse beleidsdoelstellingen te realiseren. Om deze kansen te kunnen benutten wordt bij de meeste Europese projecten provinciale EU cofinanciering gevraagd. Door middel van een integrale afweging over de inzet van de provinciale middelen bij Europese projecten en programma's wordt getracht deze Drentse ambitie te bewerkstelligen.
Verder zetten we op allerlei manieren in op het in de Europese context bijdragen aan de zichtbaarheid en resultaten en doelen van Drenthe en vice versa. Dat doen we niet alleen op het terrein van Europa, maar ook op de andere facetten van onze aanpak Public Affairs. Aansluiting vinden bij het beleid, de netwerken en de mogelijkheden van Europa is geen doel op zichzelf. Het is een middel om onze eigen Drentse ambities te verwezenlijken en met onze doelen tegelijkertijd bij te dragen aan die van Europa.

Wat hebben we gedaan?

Europese regioprogramma’s
In 2015 zijn de Europese regioprogramma’s OP EFRO, Interreg A (Nederland-Duitsland) en B (Noordzee), Interreg Europe voorzichtig en met vertraging van start gegaan. Het POP zal pas in 2016 daadwerkelijk van start gaan. Gevolg daarvan is dat de besteding logischerwijs ook achter ligt bij de oorspronkelijke planning. Deze regioprogramma’s onderscheiden zich van andere Europese instrumenten omdat Drenthe mede indiener van die programma’s is, Drenthe in het werkingsgebied van die programma’s ligt en wij mede verantwoordelijk zijn voor de uitvoering en cofinanciering ervan. Alle overige instrumenten worden door de Europese Commissie zelf uitgevoerd.
Onze verantwoordelijkheid om mede bij te dragen aan de regionale cofinanciering van die programma’s hebben we financieel geregeld door naast de beleidsbudgetten een reserve EU cofinanciering te creëren en te vullen. Daarmee hebben we de meerjarigefinanciële verplichting die samenhangt met de uitvoering van Europese programma’s geregeld. Met het in september 2015 door PS vastgestelde spelregelkader zijn de spelregels en afspraken over de verantwoording van die reserve geregeld.
Door de vertragingen is in de zin van bestedingen van de reserve dus ook een voorzichtige start gemaakt. Wij verwachten dat de uitvoering van die programma’s in 2016 pas echt goed op stoom komen. Naast het gegeven dat de programma’s vertraagd van start zijn gegaan geldt voor al die programma’s dat de daadwerkelijke besteding van de provinciale middelen sterk afhankelijk is van de mate waarin de Drentse stakeholders in staat zijn goede plannen (mede) te ontwikkelen voor die programma’s.

Versterking Drents profiel Europa
We hebben Drenthe bestuurlijk in positie gebracht binnen Europese innovatie
partnerschappen en trans Europese netwerken.

Voorbeelden:

  • Gezamenlijke ontvangst met Niedersachsen van Vice-President Europese Commissie voor Energie Unie
  • Versterkte positie in Noordzeegebied, o.a. door organisatie jaarconferentie Noordzeecommissie in Assen.
  • Hernieuwd mandaat HNP vicevoorzitterschap
  • Succesvolle organisatie en deelname aan Open Days
  • Actief aan tafel bij DG's Europese Commissie
  • Lobbygesprekken met Europarlementariërs