Inleiding
In deze paragraaf wordt verantwoord over de verbonden partijen van de provincie Drenthe. Verbonden partijen voeren beleid uit voor de provincie Drenthe. De opgenomen financiële informatie zijn overgenomen uit de meest recent vastgestelde verantwoordingsinformatie van de verbonden partij.
In de tweede helft van 2015 is gestart met een project voor de herstructurering van het beleidsproces rondom de aansturing van verbonden partijen. Het proces wordt geënt op de fases van de levenscyclus van de verbonden partij, zoals deze ook in het protocol verbonden partijen zijn vastgelegd. Met name de exploitatiefase vormt een belangrijk onderdeel binnen het proces. Het beleidsproces zal ook worden gedigitaliseerd en maakt daarvoor onderdeel uit van het project doorontwikkeling P&C. Naar verwachting zal u in de (digitale) begroting 2017 hiervan het resultaat kunnen zien.
Per 1 januari 2015 is de Wet gemeenschappelijke regelingen (hierna Wgr) aangepast. De bestaande
gemeenschappelijke regelingen zijn aan deze wetswijziging aangepast. Hiertoe is 16 december 2015
het Statenstuk (2015-709) "aanpassing provinciale gemeenschappelijke regelingen aan gewijzigde Wet" conform behandeld. Van deze gelegenheid is tevens gebruikgemaakt om een aantal andere aanpassingen door te voeren. Dit zijn overwegend aanpassingen als actuele benamingen, aanpassing aan de huidige gang van zaken binnen een GR en de verbetering van de leesbaarheid van de regelingen.
Overzicht van alle verbonden partijen
Verbonden partij | Rechtsvorm | Eigenaars-/ | Financiële bijdrage provincie in 2015 | Financiële ontvangsten |
SNN | Gemeenschappelijke regeling | 1/3 | € 533.333,- | - |
Noordelijke Rekenkamer | Gemeenschappelijke regeling | 1/3 | € 266.317,- | nihil |
Openbaar Vervoer bureau Groningen Drenthe | Gemeenschappelijke regeling | 35% | € 247.550,- | - |
Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe | Gemeenschappelijke regeling | 22,8% | € 2.446.320,- | € 873.961,20,-* |
Beheerorganisatie Vechtdallijnen | Gemeenschappelijke regeling | 36% | € 2.510.943,- | - |
Prolander | Gemeenschappelijke regelingin oprichting | 50% | € 5.300.000,- | € 274.167,-* |
Regiovisie Groningen- Assen | Gemeenschappelijke regeling | 12,5% | € 1.311.590,- | - |
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO) | Vereniging | 1/12 | € 741.497,- | - |
St. Landinrichting en Bodemverontreiniging | Stichting | 8.5% | Geen | - |
Stichting Bodembeheer Schoonebeek | Stichting | 6% | Geen | - |
St. Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA) | Stichting | 1/12 | € 151.950,- | - |
Stichting Drentse Energie Organisatie (DEO) | Stichting | ‘100%’ | € 29.200.000,- | - |
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen | Regelement (ingesteld obv de Wet Milieubeheer) | ‘100%’ | Geen. (Financiële bijdrage is verantwoordelijkheid van Attero) | - |
Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord- Nederland (NOM NV) | NV | 0.01 % | € 325.000,- | - |
Groningen Airport Eelde N.V. (GAE) | Naamloze Vennootschap | 30% | Geen | - |
Enexis N.V. | Naamloze vennootschap | 2,28% | Geen | € 3.029.242,-** |
Waterleidingmaatschappij Drenthe NV | Naamloze vennootschap | 50% | Geen | Geen ** |
Nederlandse Waterschapsbank (NWB) | Naamloze Vennootschap | 0,32% | Nvt | - |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | Naamloze vennootschap | 0,09% | Nvt | € 50.018,-** |
MKB Fonds Drenthe Holding BV | Besloten vennootschap | 100% | € 13.000.000,- (verstrekt in 2014 in vorm van eenmalige subsidie) | - |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. | besloten vennootschap | 2,28% | Nvt | - |
Verkoop Vennootschap B.V. | besloten vennootschap. | 2,28% | Nvt | - |
Cross Border Leases Vennootschap B.V. | besloten vennootschap. | 2,28% | Nvt | - |
Vordering Enexis B.V. | besloten vennootschap. | 2,28% | Nvt | - |
CSV A'dam B.V. (voorheen Claim Staat B.V.) | besloten vennootschap | 2,28% | Nvt | - |
Totaal bijdragen aan & ontvangsten van verbonden partijen | € 13.834.500,-*** | € 4.227.388,- |
*Geraamde opbrengsten uit (PIOFACH) dienstverlening vanuit de provincie Drenthe aan deze verbonden partijen. De opbrengsten vormen de dekking voor de door de provincie gemaakte loonkosten, inhuur, werkplekfaciliteiten, ed van de dienstverlening.
** Uitgekeerd dividend in 2015
*** Is exclusief gemiddelde jaarlijkse bijdrage (bijdrage / looptijd in jaren) aan de stichting DEO en het
MKB fonds. Deze bijdragen zijn vooruit en in een keer voldaan.
Gemeenschappelijke regelingen
SNN
Verbonden partij | Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) | |
Vestigingsplaats | Groningen | |
Doel | Het SNN heeft ten doel de belangen van de deelnemende provincies te behartigen ten behoeve van een duurzame en innovatieve economische ontwikkeling van Noord-Nederland, het beheer van financiële fondsen en de besteding van deze middelen en het in dat kader faciliteren van het bestaan van een managementautoriteit ter uitvoering van Europese programma's. | |
Koppeling provinciale begroting (programma/product) | Programma 1 Kwaliteit openbaar bestuur | |
Openbaar belang | Als omschreven hiervoor, onder ‘Doel’ | |
Overzicht activiteiten | a. beheer en besteding van middelen die uit Europese fondsen aan het dagelijks bestuur van het samenwerkingsverband ter beschikking worden gesteld voor Noord-Nederland en andere zaken die ter uitvoering van Europese programma's noodzakelijk zijn; | |
Beoogd te realiseren resultaat in 2015 tbv de provincie | Uitvoering van diverse subsidieregelingen en –programma’s van het | |
Financieel belang | De verdeling van de kosten van het SNN vindt plaats op basis van een verdeelsleutel tussen de deelnemende provincies en gemeenten die aan de werkzaamheden van het SNN deelnemen. In 2015 bedroeg de financiele bijdrage aan de exploitatie € 533.333,-. | |
Bestuurlijk belang | Leden van PS en GS zijn vertegenwoordigd in het SNN-Algemeen bestuur, de leden van GS in het SNN-Dagelijks bestuur. | |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet van toepassing. Het SNN heeft geen Raad van Commissarissen. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 |
Eigen vermogen 31/12 | € 7.691.000,- | € 8.473.00,- |
Vreemd vermogen 31/12 | € 381.347.000,- | niet bekend |
Resultaat (voor bestemming) | -/- € 83.000,- | nihil |
Dochterondernemingen | Niet van toepassing | |
Overige activiteiten | Niet van toepassing | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Niet van toepassing | |
Invloed uitoefenen | Drie leden van PS zijn lid van het Algemeen Bestuur. PS heeft daarmee directe invloed op de koers van deze gemeenschappelijk regeling. | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | |
Risico’s | De continuiteit van de SNN als organisatie door dd financiering |
De Noordelijke rekenkamer
Naam verbonden partij | De Noordelijke rekenkamer | |
Website | www.noordelijkerekenkamer.nl | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Vestigingsplaats | Assen | |
Doel | Het doel van Rekenkamer is om vanuit een onafhankelijke positie | |
Koppeling provinciale begroting (programma/product) | Programma 1.1 Drenthe goed bestuurd | |
Openbaar belang | De Provinciewet verplicht elke provincie tot het instellen van een rekenkamer of het organiseren van een rekenkamerfunctie. Ook bestaat de mogelijkheid tot een gemeenschappelijke rekenkamer, waartoe alle provinciën met uitzondering van Zeeland voor gekozen hebben. Drenthe, Fryslân en Groningen hebben de Noordelijke Rekenkamer ingesteld. | |
Overzicht activiteiten | De Rekenkamer doet onderzoek naar het gevoerde bestuur waarbij de vraag naar doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid centraal staat. | |
Beoogd resultaat | Uitvoering onderzoeksprogramma 2016-2017. Zie hiervoor het | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | De provincie Drenthe is voor 1/3 deelnemer in deze GR | |
Financieel belang | De Noordelijke Rekenkamer ontvangt van elke provincie een gelijke bijdrage in de kosten. Voor 2015 bedraagt dit naar verwachting €266.317,- per provincie.In de begroting kunt u lezen wat de Rekenkamer daarvoor gaat doen. | |
Bestuurlijke belang | Van elke deelnemende provincie hebben de Staten drie leden uit hun midden aangewezen als lid van de Programmaraad. | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | ja | |
Dochterondernemingen | Nee. | |
Overige activiteiten | geen | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | niet van toepassing | |
Invloed uitoefenen | Als onafhankelijk functionerende organisatie is de Rekenkamer vrij in haar onderwerpkeuze. In de Gemeenschappelijke Regeling De Noordelijke Rekenkamer is bepaald dat er een Programmaraad is, die als taak heeft het doen van suggesties ten behoeve van het onderzoeksprogramma. Van elke deelnemende provincie hebben de Staten drie leden uit hun midden aangewezen als lid van de Programmaraad. | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | De voorzitter en de overige leden van de Noordelijke Rekenkamer worden bij gelijkluidend besluit van provinciale staten van de deelnemende provincies benoemd voor een periode van 6 jaar. Na afloop van de termijn van 6 jaar kunnen provinciale staten de voorzitter en de leden eenmaal herbenoemen. | |
Risico's | Het signaleren van niet eerder onderkende risico's. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 |
Eigen vermogen 31/12 | niet bekend | € 42.500 |
Vreemd vermogen 31/12 | niet bekend | nihil |
Resultaat (voor bestemming) | niet bekend | nihil |
OV-bureau Groningen-Drenthe
Verbonden partij | OV-bureau Groningen Drenthe | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Vestigingsplaats | Assen, Overcingellaan 15e 9401 LA | |
Doel | Stimuleren om zoveel mogelijk mensen in Groningen en Drenthe in de bus te stappen. Streven naar blijvend tevreden reizigers. Zoeken met de opdrachtgevers naar passende oplossingen voor de vervoervraagstukken in de regio Groningen Drenthe om de steden bereikbaar en het platteland ontsloten te houden.
| |
Openbaar belang | Zorg dragen voor een goede bereikbaarheid met het openbaar busvervoer voor stad en land in de provincies Groningen en Drenthe | |
Overzicht activiteiten | De algemene taken die het Openbaar Lichaam OV-bureau heeft uit te voeren zijn:
| |
Beoogd te realiseren resultaat in 2016 tbv de provincie | Toewerken naar een weerstandsvermogen van € 4.100.000. De weerstandscapaciteit bedraagt volgens deze begroting eind 2016 ruim € 6,6 miljoen, ruim meer dan de beoogde minimale. Echter, het financieel perspectief blijft bij gelijkblijvende omstandigheden goed, mede door de gemaakte afspraken met de provincies over kosten gerelateerde indexering van de bijdragen voor de OV-exploitatie. | |
Financieel belang | De verdeling van de kosten van het Openbaar Lichaam OV-bureau vindt plaats op basis van een verdeelsleutel die is gebaseerd op het totale stad- en streekvervoerbudget (omzet). | |
Bestuurlijk belang | De werkzaamheden, zoals die door het OV-bureau uitgeoefend worden, liggen op het terrein van de uitvoering van de Wet personenvervoer 2000 en behoren daarmee tot de competentie van de colleges van Gedeputeerde Staten. Provinciale Staten van Drenthe en Groningen stellen in het kader van de totale provinciale en gemeentelijke begroting het budget voor het openbaar vervoer vast. Daarnaast hebben Provinciale Staten hun kaderstellende en controlerende bevoegdheid. | |
Bestuur en organisatie | Het OV-bureau is als volgt georganiseerd: het bestaat uit een algemeen bestuur (AB), een dagelijks bestuur (DB) en een uitvoerende organisatie. De deelnemende bestuursorganen wijzen vanuit hun midden de leden aan van het AB en DB OV-bureau Groningen-Drenthe. Het AB bestaat uit de portefeuillehouders verkeer en vervoer, ruimtelijke ordening en financiën. Het DB wordt gevormd door de portefeuillehouders verkeer en vervoer van de provincies Drenthe en Groningen, de gemeente Groningen en de directeur van het OV-bureau. | |
Dochterondernemingen | Niet van toepassing | |
Overige activiteiten | Niet van toepassing | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja, de Corporate Governance Code is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling openbaar vervoer bureau Groningen en Drenthe. Zie verder organisatie en benoemingen hiervoor. | |
Invloed uitoefenen | Provinciale Staten wordt meerdere keren per jaar gevraagd haar zienswijze te geven op de jaarrekening / begrotingen en zo nodig op beleidskeuzes in de uitvoering van het OV. Provinciale Staten kan daarmee haar kaderstellende functie voor het OV-beleid en de financiering uitoefenen. | |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Er is geen RvC aanwezig. | |
Risico’s | Het eigen weerstandsvermogen van het OV-bureau is op peil. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 |
Eigen vermogen op 31-12 | informatie is nog niet beschikbaar | |
Vreemd vermogen op 31-12 | informatie is nog niet beschikbaar | |
Resultaat (voor bestemming) | informatie is nog niet beschikbaar | € 14.000,- |
Prolander
In 2015 hebben Provinciale Staten ingestemd met de oprichting van Prolander als gemeenschappelijke regeling. Voor het totstandkomingsproces zijn de afgesproken stappen van het protocol verbonden partijen gevolgd. Doordat deze gemeenschappelijke regeling per 1 januari 2016 inwerking is getreden, treft u de verantwoording over Prolander nog niet aan in deze paragraaf.
In de transitieperiode van DLG naar de gemeenschappelijke regeling, in 2015, maakte ‘Prolander’ tijdelijk deel uit van de provincie Drenthe als organisatie onderdeel. In de productenrealisatie (bijlage) is een overzicht opgenomen waarin de financiële realisatie van Prolander gespecificeerd.
RUD Drenthe
Naam verbonden partij | Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe | |
Website | www.ruddrenthe.nl | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling | |
Vestigingsplaats | Assen en Emmen | |
Doel |
| |
Koppeling provinciale begroting (programma/product) | Programma 5. Milieu, Energie & Bodem/Product 5.2 Milieu en Product 5.3 Bodemontwikkeling | |
Openbaar belang | Zorg dragen voor een goede uitvoering van de milieutaken binnen | |
Overzicht activiteiten | De algemene taken die de RUD Drenthe heeft uit te voeren zijn:
| |
Beoogd resultaat | Het effectief en efficiënt uitvoeren van de wettelijke milieutaken voor de 13 deelnemers | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | De provincie is samen met de 12 Drentse gemeenten eigenaar en opdrachtgever. | |
Financieel belang | In 2015 is € 2.447.536,- voor de deelnemersbijdrage afgedragen. Dit conform de Begroting | |
Bestuurlijke belang | Een lid van GS is vertegenwoordigd in het Algemeen bestuur en in het Dagelijks bestuur. | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | ja | |
Dochterondernemingen | n.v.t. | |
Overige activiteiten | n.v.t. | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | n.v.t. | |
Invloed uitoefenen | Een lid van GS is vertegenwoordigd in het Algemeen en Dagelijks Bestuur van de RUD Drenthe. De provinciesecretaris maakt deel uit van de raad van opdrachtgevers. PS wordt minstens jaarlijks gevraagd haar zienswijze te geven op de jaarrekening / begrotingen en zo nodig op beleidskeuzes in de uitvoering van de provinciale milieutaken die uitgevoerd worden door de RUD. PS kan daarmee haar kaderstellende functie voor het milieubeleid en de financiering uitoefenen. | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | n.v.t. | |
Risico's | Het aanbestedingsproces van het nieuwe informatiesysteem heeft een half jaar vertraging opgelopen, doordat een van de inschrijvers bezwaar heeft aangespannen. Na het doorlopen van de bezwarenprocedure is, eind 2015 het systeem alsnog gegund aan een van de inschrijvers. De provincie Drenthe ondervindt hier procesmatig weinig hinder van, aangezien zij nog gebruik kan blijven maken van het huidige informatiesysteem. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | (geraamd) € 573.000,- | € 465.000,- |
Vreemd vermogen op 31-12 | (geraamd) € 5.545.678,- | € 3.000.000,- |
Resultaat (voor bestemming) | (geraamd) € 717.000,- | -/- € 370.000,- |
Gemeenschappelijke regelingen zonder meer
Vechtdallijnen
Naam verbonden partij | Beheerorganisatie Vechtdallijnen | |
Website | Arriva.nl (de concessie wordt uitgevoerd door Arriva) | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (zogenaamde “Gemeenschappelijk regeling zonder meer” op basis van de bestuursovereenkomst “Samenwerkingsovereenkomst Beheer en Financiering Vechtdallijnen 2012-2027”) | |
Vestigingsplaats | Diverse | |
Doel | 1.zorgen voor en bevorderen van openbaar vervoer per trein op de Vechtdallijnen (spoorverbindingen Zwolle-Emmen en Almelo – Marienberg) ter uitvoering van artikel 20 van de Wet personenvervoer | |
Koppeling provinciale begroting (programma/product) | Programma 3. Regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer | |
Openbaar belang | Zorg dragen voor een goede bereikbaarheid met het openbaar treinvervoer voor het gebied rond de spoorlijnen Zwolle – Emmen en Almelo - Marienberg in de provincies Overijssel en Drenthe | |
Overzicht activiteiten | De algemene taken die de beheerorganisatie Vechtdallijnen heeft uit te voeren zijn: | |
Beoogd resultaat | Het aanbieden van een treindienst Zwolle – Emmen | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 36% | |
Financieel belang | Deelnemersbijdrage in 2015 tbv de exploitatie: € 2.510.943,- | |
Bestuurlijke belang | De werkzaamheden zoals die door de beheerorganisatie Vechtdallijnen uitgeoefend worden, liggen op het terrein van de uitvoering van de Wet personenvervoer 2000 en behoren | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | De beheerorganisatie Vechtdallijnen is als volgt georganiseerd: het bestaat uit een Stuurgroep, een concessiemanagement dat ondergebracht is bij de provincie Overijssel en ambtelijke samenwerkingsgroepen (kernteam, Ontwikkelteam). De deelnemende bestuursorganen wijzen vanuit hun midden de leden aan van de stuurgroep. | |
Dochterondernemingen | nvt | |
Overige activiteiten | nvt | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja, de Corporate Governance Code is vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst Vechtdallijnen. Zie verder organisatie en benoemingen hiervoor. | |
Invloed uitoefenen | De portefeuillehouder Verkeer&Vervoer is namens het college van GS, lid van de stuurgroep van deze samenwerkings-overeenkomst | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | nvt. | |
Risico's | De opdrachtgevende partijen Overijssel en Drenthe zijn opbrengstverantwoordelijk voor de exploitatie van de treindienst. Dat wil zeggen dat zij de risico’s lopen van fluctuerende kaartverkoop inkomsten. Een belangrijke kostenpost is de gebruiksvergoeding van ProRail, | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 |
Eigen vermogen op 31-12 | De beheerorganisatie Vechtdallijnen heeft als zodanig geen eigen vermogen en vreemd vermogen. Het betreft een overeenkomst in de vorm van een concessie. Er zijn afspraken gemaakt over het uitvoeren van de werkzaamheden, waarbij de exploitatie kosten worden verdeeld over de drie partners. | |
Vreemd vermogen op 31-12 | ||
Resultaat (voor bestemming) | Nog niet bekend. |
Regiovisie Groningen-Assen
Naam verbonden partij | Regio Groningen Assen | |
Website | http://www.regiogroningenassen.nl/ | |
Rechtsvorm | vrijwillig samenwerkingsverband | |
Vestigingsplaats | Groningen | |
Doel | Regio Groningen-Assen werkt vanuit deze ambitie aan drie speerpunten: Het economisch kerngebied verder ontwikkelen, de interne samenhang verbeteren/ bereikbaarheid, en de kwaliteit van stad en land behouden en versterken. | |
Koppeling provinciale begroting (programma/product) | Programma 4. Duurzame ruimtelijke ontwikkeling & waterbeheer; Product 4.1 Ruimtelijke ontwikkeling | |
Openbaar belang | Versterken bereikbaarheid, ruimtelijke ontwikkeling en kwaliteit | |
Overzicht activiteiten |
| |
Beoogd resultaat | Optimaal bereikbare regio met een aantrekkelijk woon, werk en leefklimaat | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | Afstemming bereikbaarheid, woningbouw en werklocaties | |
Financieel belang | Provincie draagt jaarlijks bij aan regiofonds. Het fonds wordt benut voor co-financiering relevante projecten. | |
Bestuurlijke belang | Het samenwerkingsverband is een nationaal erkende entiteit en van belang voor de versterking van de ontwikkeling van Noord Drenthe | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | De provincie levert twee stuurgroepleden, is vice voorzitter Stuurgroep en voorzitter van het programma Bereikbaarheid | |
Dochterondernemingen | N.v.t. | |
Overige activiteiten | N.v.t. | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | Ja | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Toetreden leden is op basis van portefeuilleverdeling betreffende college | |
Risico's | Geen. Provincie is niet financieel aansprakelijk, Regio kan niet failliet | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 |
Eigen vermogen op 31-12 | Regiofonds: 14 mln euro | Regiofonds: 11 mln euro |
Vreemd vermogen op 31-12 | Geen | geen |
Resultaat (voor bestemming) | N.v.t. | n.v.t. |
Verenigingen
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
Verbonden partij | Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO) | |
Rechtsvorm | Vereniging van Nederlandse provincies | |
Vestigingsplaats | ‘s-Gravenhage | |
Doel |
| |
Koppeling provinciale begroting (programma/product) | Programma 1. Kwaliteit openbaar bestuur | |
Openbaar belang | De provincies trekken gezamenlijk op in de dossiers Duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer, Vitaal Platteland, Regionale bereikbaarheid en Openbaar Vervoer, Regionale economie en energie, Middelen, Kwaliteit Openbaar Bestuur, Culturele Infrastructuur en Monumentenzorg, Regionale (milieu) UitvoeringsDiensten en Werkgeverszaken. | |
Overzicht activiteiten |
| |
Gerealiseerd resultaat in 2015 tbv de provincie |
| |
Financieel belang | De provincie betaalt als lid van de vereniging contributie. Dit is een vaste bijdrage. De provincies dragen daarnaast de variabele kosten voor extra activiteiten, die op grond van incidentele besluiten van het IPO-bestuur voor de provincies worden verricht. In 2015 was de bijdrage aan de exploitatie € 741.497,- | |
Bestuurlijk belang | Het IPO-bestuur bestaat uit dertien leden. Alle colleges van GS kunnen uit hun midden een bindende voordracht doen voor een lid van het bestuur. Het bestuur doet een bindende voordracht voor 1 lid, bij voorkeur een gedeputeerde. De voorzitter van het bestuur is een commissaris van de Koning uit één van de provincies. Op de algemene ledenvergadering wordt elke provincie vertegenwoordigd door twee Statenleden. | |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | IPO heeft geen Raad van Commissarissen. Elke college van GS wijst een bestuurslid aan. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd | Begroot |
Eigen vermogen op 31-12 | ||
Vreemd vermogen op 31-12 | ||
Resultaat over 2015 | ||
Dochterondernemingen | Niet van toepassing | |
Overige activiteiten | Behalve belangenbehartiging, ook Innovatie en Uitwisseling | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Niet van toepassing | |
Invloed uitoefenen | Invloed kan worden uitgeoefend in het IPO-bestuur door het collegelid dat lid is van het IPO-bestuur. | |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | |
Risico’s | Geen specifieke risico’s |
Stichtingen
Stichting Landinrichting en Bodemverontreiniging (SLB)
Naam verbonden partij | Stichting landinrichting en Bodemverontreiniging (SLB) | |
Website | http://www.slbnoord.nl | |
Rechtsvorm | Stichting | |
Vestigingsplaats | Groningen | |
Doel | Het verbeteren van de bodemkwaliteit in aangewezen landinrichtingsgebieden in het veenkoloniaal gebied van de provincies Groningen en Drenthe waar bodemverontreiniging risico's veroorzaakt en een belemmering vormt voor de landinrichting en de landbouw. | |
Koppeling provinciale begroting (programma/product) | Bijgedragen wordt aan de realisatie van provinciaal beleid - Programma 5, producten 5.2 en 5.3 (beleidsopgaven 8312201 en 8312301). | |
Openbaar belang | Het beperken, terugdringen en voorkomen van de verspreiding in het milieu, incl. landbouwproducten, van in de bodem aanwezige verontreinigende stoffen, | |
Overzicht activiteiten | Het verrichten van bodemonderzoek en bodemsaneringen en het uitvoeren van beheersmaatregelen. Het beheren van fondsen ter bekostiging van de maatregelen en het vrijwaren van eigenaren van verontreinigde locaties. | |
Beoogd resultaat | zie doel. | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 8,5 % | |
Financieel belang | € 387.211 als bijdrage t.l.v. het van het Rijk afkomstig budget bodemsanering. | |
Bestuurlijke belang | 1. Deelname aan en stemrecht in de Raad van Toezicht; | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Voor de Raad van Toezicht (RvT). | |
Dochterondernemingen | Geen. | |
Overige activiteiten | Geen. | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. | |
Invloed uitoefenen | De RvT ziet toe op de directie en op de algemene gang van zaken van de Stichting. De Raad heeft 5 leden. Het Drentse lidmaatschap wordt bemenst door de milieugedeputeerde. Iedere deelnemer heeft één stem. Besluiten worden genomen o.b.v. volstrekte meerderheid. Doorgaans wordt het Drentse lidmaatschap uitgevoerd door een waarnemend ambtenaar van team MBE. | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Het voorzitterschap wordt bekleed door het lid van de Provincie Groningen. Het lid van Drenthe en diens waarnemer moeten een moderne visie hebben op governance en kennis en ervaring hebben in bestuurlijke besluitvormingsprocessen in het algemeen en van milieu en bodemaspecten in het bijzonder. Vandaar dat deze personen worden gekozen uit de bestuurlijke en ambtelijke milieu- en bodemdiscipline. Tevens moet het lid het vermogen hebben om op gepaste afstand en met een deskundige/kritische blik de gang van zaken te beoordelen. | |
Risico's | Financieel dekkingsniveau: Het totale fondsbedrag van ca. € 2 miljoen is voldoende om de algemene uitvoerende taken te dekken middels de jaarlijkse rentebijschrijving (€ 41.728). Daarnaast beschikt de stichting over voldoende reserves om de vrijwaringen gestand te doen. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 2.313.718 (31-12-2014), waarvan het Drentse deel: € 310.124 | |
Vreemd vermogen op 31-12 | 0 | |
Resultaat (voor bestemming) | € 39.833 (31-12-2014), |
Stichting Bodembeheer Schoonebeek
Naam verbonden partij | Stichting Bodembeheer Schoonebeek | |
Website | geen | |
Rechtsvorm | Stichting | |
Vestigingsplaats | Nieuw-Weerdinge | |
Doel | Het versterken van de bodemkwaliteit in aangewezen landinrichtingsgebieden in de provincie Drenthe waar bodemverontreiniging risico's veroorzaakt en een belemmering vormt voor de landinrichting en de landbouw. | |
Koppeling provinciale begroting (programma/product) | Bijgedragen wordt aan de realisatie van provinciaal beleid - Programma 5, producten 5.2 en 5.3 (beleidsopgaven 8312201 en 8312301). | |
Openbaar belang | Het beperken, terugdringen en voorkomen van de verspreiding in het milieu, incl. landbouwproducten, van in de bodem aanwezige verontreinigende stoffen, | |
Overzicht activiteiten | Het verrichten van bodemonderzoek en bodemsaneringen en het uitvoeren van beheersmaatregelen. het beheren van fondsen ter bekostiging vande maatregelen en het vrijwaren van eigenaren van verontreinigde locaties. | |
Beoogd resultaat | zie doel. | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 6% | |
Financieel belang | geen | |
Bestuurlijke belang | 1. Deelname aan en stemrecht in de Raad van Toezicht; | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Voor de Raad van Toezicht (RvT) | |
Dochterondernemingen | geen. | |
Overige activiteiten | geen. | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. | |
Invloed uitoefenen | De RvT ziet toe op de directie en op de algemene gang van zaken van de Stichting. De Raad heeft 9 leden. Het Drentse lidmaatschap wordt bemenst door de milieugedeputeerde. Iedere deelnemer heeft één stem. Besluiten worden genomen o.b.v. volstrekte meerderheid. Doorgaans wordt het Drentse lidmaatschap uitgevoerd door een waarnemend ambtenaar van team MBE. | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Het voorzitterschap wordt bekleed door het lid van de gemeente Emmen. Voor de RvT is de hoedanigheid van gedeputeerde toereikend. | |
Risico's | geen | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 0 (voorzieningen € 2.382.689) (per 31-12-2014) | |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 7.279 (per 31-12-2014) | |
Resultaat (voor bestemming) | € 0 |
LMA
Naam verbonden partij | Stichting Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA) | |
Website | www.lma.nl | |
Rechtsvorm | Stichting | |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Doel | Uitvoering geven aan wettelijk taak Provincies: het mogelijk maken en verwerken van meldingen afvalstoffen, beheer gegevens, beheer helpdesk, etc. | |
Koppeling provinciale begroting (programma/product) | Programma 5, Milieu, Energie & Bodem/Product 5.2 Milieu | |
Openbaar belang | Uitvoering geven aan wettelijke taak Provincies. De meldgegevens zijn naast gebruik door de provincies, landelijk beschikbaar voor andere handhavende instanties, zoals gemeenten, politie, NVWA Inspectie Leefomgeving en Transport. | |
Overzicht activiteiten | - het verwerken van de meldingen van bedrijfsafval en gevaarlijke afvalstoffen; | |
Beoogd resultaat | Inzicht in meldingen van afvalstoffen ten behoeve van het toezicht op ontdoeners en verwerkers van afval. | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 1/12 | |
Financieel belang | Jaarlijkse bijdrage van € 151.951,- | |
Bestuurlijke belang | Lid van de Raad van Toezicht LMA | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | n.v.t. | |
Dochterondernemingen | geen | |
Overige activiteiten | geen | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | niet bekend | |
Invloed uitoefenen | Raad van toezicht (bestuurlijk) Landelijk Administratief Toezichthoudersoverleg (LAT, ambtelijk) via IPO AAC en BAC VTH | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | niet van toepassing | |
Risico's | geen specifieke risico's | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 2.343.629 per ultimo 2014 | |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 0 | € 0 |
Resultaat (voor bestemming) | € -/- 560.783 over 2014 | € -/- 644.703 over 2014 |
Drentse Energie Organisatie (DEO)
Naam verbonden partij | Stichting Drentse Energie Organisatie | ||
Website | www.drentseenergieorganisatie.nl | ||
Rechtsvorm | Stichting | ||
Vestigingsplaats | Assen | ||
Doel | De Drentse Energie Organisatie is een financierings- en investeringsmaatschappij die de energietransitie in Drenthe wil versnellen. Versnelling van de energietransitie is nodig om de provinciale klimaatdoelstellingen te behalen en biedt kansen voor duurzame economische ontwikkelingen voor de regio. Daarnaast is de transitie noodzakelijke voor de toekomstige voorzieningszekerheid en betaalbaarheid van energie. | ||
Koppeling met provinciale begroting | Programma 5.1 Energie | ||
Openbaar belang | Het versnellen van de energietransitie draagt bij aan het betaalbaar houden van energielasten. De projecten waarmee deze transitie gestalte krijgt dragen bij aan werkgelegenheid door de economische spin-off van de projecten. De projecten dragen daarnaast bij aan de Drentse doelstellingen voor duurzame energieproductie en CO2-reductie. | ||
Overzicht activiteiten |
| ||
Beoogd resultaat | Stimuleren van duurzame investeringen in energieprojecten | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | DEO wordt d.m.v. subsidie voor 100% gefinancierd door de provincie Drenthe. | ||
Financieel belang | Het financiële belang van de provincie is gelegen in de subsidie (eenmalig 29,2 miljoen) die is verleend door de provincie (voor de periode van 2011-2020). Normaal gesproken is bij het verlenen van subsidie geen sprake van een financieel belang zoals aangegeven in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten bij een verbonden partij. Bij de stichting DEO ligt dat anders. De middelen uit de subsidie worden door de stichting revolverend ingezet in duurzame energieprojecten. Dit kan door middelen van leningen, garantiestelling of participatie. | ||
Bestuurlijke belang | Strikt genomen is er volgens de regels geen bestuurlijk belang maar doordat de provincie de oprichter van de stichting is, is er sprake van een zekere bestuurlijke verbondenheid, waardoor gekozen is deze organisatie aan te merken als verbonden partij. | ||
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Volgens de statuten van DEO voorziet de Raad van Toezicht zelf in vacatures, met dien verstande dat het college van GS steeds het recht heeft om tenminste één lid van de RvT voor te dragen. Een bestuurlijk belang in de zin dat de provincie een zetel heeft in het bestuur is er dus niet. | ||
Dochterondernemingen | Nee | ||
Overige activiteiten | Nee | ||
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Er is een bestuur (directeur) en een Raad van Toezicht. | ||
Invloed uitoefenen | DEO heeft een subsidierelatie met de provincie. De eisen t.b.v. deze subsidie zijn vastgelegd in een programma van eisen. Via een jaarlijkse verantwoordingsrapportage wordt verantwoording afgelegd. Op basis van de bevindingen vindt een jaarlijks bestuurlijk overleg met directeur plaats. | ||
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | ||
Risico's | Risico’s hebben de omvang van het beschikbaar gestelde kapitaal. Het is mogelijk dat de provincie door mogelijk verschillende oorzaken (tegenvallende rendementen, faillissement van de ontvangers van een lening van DEO of faillissement van DEO zelf) het beschikbaar gestelde bedrag niet revolverend zal blijken te zijn. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 | |
Eigen vermogen op 31-12 | n.v.t. | n.v.t. | |
Vreemd vermogen op 31-12 | n.v.t. | n.v.t. | |
Resultaat | n.v.t. | n.v.t. |
Stichting Drentse Bedrijfslocaties
De opdrachtverlening aan NOM op terrein van Acquisitie loopt met ingang van 2015 niet meer vanuit de stichting, maar rechtstreeks vanuit de provincie (en desgewenst gemeenten). De bestuurlijke afstemming op economisch terrein tussen provincie en gemeenten, wordt nu gerealiseerd via de bestaande overlegstructuur Vereniging Drentse Gemeenten (VDG).
De Stichting Drentse Bedrijvenlocaties (DBL) wordt opgeheven (proces via notaris en KvK). De afwikkeling hiervan zal in 2016 zijn afgerond.
Reglementen
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen
Naam verbonden partij | Fonds nazorg gesloten stortplaatsen provincie Drenthe | |
Website | N.v.t. | |
Rechtsvorm | Regelement (ingesteld obv de Wet Milieubeheer) | |
Vestigingsplaats | Assen | |
Doel | Financiering voor eeuwigdurende nazorg van gesloten stortplaatsen mogelijk maken conform Wet Milieubeheer artikel 15.47. | |
Koppeling provinciale begroting (programma/product) | De provincie heeft de wettelijke taak om eeuwigdurende nazorg uit te voeren. In de Leemtewet Bodembescherming is vastgelegd dat de provincies na overdracht van de | |
Openbaar belang | Gesloten stortplaatsen die voldoen aan wettelijke normen. | |
Overzicht activiteiten | Beleggen van heffingen die de exploitanten van de stortplaatsen, te weten Attero Noord in Wijster, betalen. Ook is sprake van een zorgplicht, welke uit de volgende activiteiten | |
Beoogd resultaat | Fondsvermogen dat niet meer dan 10% afwijkt van de netto contante waarde van het doelvermogen. Bij meer afwijking wordt een heffing opgelegd. | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | ‘100%’. De provincie is beheerder van het fonds. | |
Financieel belang | N.v.t. | |
Bestuurlijke belang | Gedeputeerde staten vormen het algemeen bestuur van het fonds. Het dagelijks bestuur bestaat uit 2 gedeputeerden, waaronder in ieder geval de gedeputeerde voor financiën | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | N.v.t. | |
Dochterondernemingen | N.v.t. | |
Overige activiteiten | Geen | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. Corporate Governance is vastgelegd in het Reglement Fonds nazorg gesloten stortplaatsen provincie Drenthe. Dit betekent dat GS het algemeen bestuur vormen en het | |
Invloed uitoefenen | Het DB kan beleidswijzigingen voorstellen aan het AB. Een besluit kan slechts genomen worden door het AB. | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | N.v.t. | |
Risico's | Financieel risico: het door Attero niet nakomen van de financiele verplichtingen. Het risico heeft zich niet voorgedaan in 2015. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2015 |
Eigen vermogen op 31-12 | 7.778.284 | 7.778.284 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 2.009 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 485.949 | 282.840 |
Naamloze Vennootschappen
Noordelijke ontwikkelingsmaatschappij (NOM)
Naam verbonden partij | Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord- Nederland (NV NOM) | |
Website | www.nom.nl | |
Rechtsvorm | NV | |
Vestigingsplaats | Groningen | |
Doel | Het stimuleren van de regionale economische structuur en werkgelegenheid. | |
Koppeling provinciale begroting (programma/product) | Programma 2 Regionale economie, product 2.2 Versterken regionale innovatiekracht | |
Openbaar belang | Versterking noordelijke economie. | |
Overzicht activiteiten | De NOM voert voor haar aandeelhouders (Ministerie van EZ en de drie noordelijke provincies) de volgende kerntaken uit:
| |
Beoogd resultaat | Het ontwikkelbedrijf heeft de doelstellingen met betrekking tot het creëren en behouden van arbeidsplaatsen, de investeringen en de innovatie impuls ruim gehaald (NOM jaarverslag 2013). | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 0.01 % aandelen, net als provincie Groningen en provincie Fryslân. Overige aandelen (99,7%) in handen van Ministerie van Economische Zaken. | |
Financieel belang | In 2015 € 325.000,-- bijgedragen in exploitatie NOM. | |
Bestuurlijke belang | Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Nee. | |
Dochterondernemingen | Venture Kapitaalfonds II BV (100%) | |
Overige activiteiten | Niet van toepassing | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | Als aandeelhouder invloed via de AvA. | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Aandeelhouders doen geen concrete voordracht, maar hebben voor de vennootschap een profielschets RvC vastgesteld. Binnen dit kader vinden benoemingen plaats. | |
Risico's | Op dit moment gelet op aandeel van 0,01% beperkt. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 79.466.000,-- | |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 3.359.000,-- | |
Resultaat (voor bestemming) | € 9.010.000,-- |
Groningen Airport Eelde
Naam verbonden partij | Groningen Airport Eelde N.V. (GAE) | |
Website | www.groningenairport.nl | |
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |
Vestigingsplaats | Eelde | |
Doel | Uitoefening van het luchthavenbedrijf, waaronder voornamelijk de aanleg, het onderhoud, de ontwikkeling, exploitatie van het luchtvaartterrein inclusief het verrichten van daaraan verbonden handelingen van commerciële of financiële aard (art. 2 lid 1a Statuten GAE). | |
Koppeling provinciale begroting (programma/product) | Programma 2 Regionale economie, product 2.2 Versterken regionale innovatiekracht en Programma 3 Regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer, product 3.1 Bereikbaarheid. | |
Openbaar belang | De luchthaven vormt een ‘essentiële infrastructurele basisvoorziening’ die bijdraagt aan de internationale en sociaalmaatschappelijke bereikbaarheid van Noord-Nederland. Zij maakt daarmee deel uit van het totaalpakket aan keuzes in mobiliteit voor inwoners en bedrijven. Daarnaast fungeert de luchthaven als katalysator voor het regionale vestigingsklimaat en levert zij een belangrijke bijdrage aan de regionale werkgelegenheid, als zodanig passend binnen de doelen zoals opgenomen in product 2.2. Via onder meer de accommodatie van medische vluchten en het belangrijkste opleidingscentrum van verkeersvliegers in Nederland vervult GAE ook een duidelijke maatschappelijke functie. | |
Overzicht activiteiten | Groningen Airport Eelde N.V. zet zich in voor een duurzame ontwikkeling van het luchtvaartbedrijf met een optimaal economisch en sociaal-maatschappelijk rendement. Vanuit dat oogpunt wordt continu gewerkt aan het luchthavenproduct waaronder aan de luchthaven verbonden diensten, de ruimtelijke ontwikkeling van het luchthaventerrein en het bestemmingsportfolio. | |
Beoogd resultaat | Versterken van de regionale economie | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | De provincie Drenthe bezit 30% van de aandelen.Overige aandelen in handen van de provincie Groningen (30%), de gemeente Groningen (26%), de gemeente Assen (10%) en de gemeente Tynaarlo (4%). | |
Financieel belang | Er is geen bijdrage van de provincie voor dit jaar | |
Bestuurlijke belang | Lidmaatschap van AvA | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Drenthe heeft als aandeelhouder voor één lid van de RvC tevens een voordrachtsrecht | |
Dochterondernemingen | Nee | |
Overige activiteiten | Nee | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | Stemrecht in de AvA | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | In 2012 is een nieuwe algemene profielschets vastgesteld waaraan elk lid van de RvC moet voldoen. In overleg met de RvC wordt door de voordragende aandeelhouder een specifieke profielschets opgesteld voor de betreffende vacature waarvoor zij een voordracht kan doen. Deze profielschets wordt vastgesteld door de AvA. | |
Risico's | Risico's blijven beperkt tot de omvang van de kapitaalinbreng in geval van een faillissement. Het aandelenkapitaal van de provincie Drenthe is nominaal gewaardeerd op € 1.252.443,--. Drentse storting € 2.156.434,-- (7 x € 308.062,--) in de agioreserve. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 14.161.147,-- | € 11.949.147,-- |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 3.736.076,-- | € 3.251.957,-- |
Resultaat (voor bestemming) | € 893.304,-- negatief | € 1.226.000,-- negatief |
Enexis N.V
Naam verbonden partij | Enexis Holding NV | |
Website | http://jaarverslag.enexis.nl/ | |
Rechtsvorm | Enexis Holding NV is een naamloze vennootschap | |
Vestigingsplaats | Rosmalen | |
Doel | Enexis zet alles in het werk voor een duurzame, betrouwbare en betaalbare energiedistributie (Missie uit Jaarverslag 2011). | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | |
Openbaar belang | Energiedistributie wordt gezien als publieke taak; vandaar dat de aandelen Enexis in publieke handen moeten blijven. | |
Overzicht activiteiten | Enexis is een netwerkbedrijf dat ingevolge de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON), ook wel splitsingswet genoemd, alle netwerkactiviteiten van het voormalige Essent bezit en beheert. Wel zijn de 150 kV-netten inmiddels verkocht aan TenneT. | |
Beoogd resultaat | - | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en | |
Financieel belang | idem | |
Bestuurlijke belang | Stemrecht in de AVA. | |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde | |
Dochterondernemingen | Fudura | |
Overige activiteiten | Fudura verzorgt meetdiensten voor zakelijke klanten, levert een commercieel dienstenpakket aan klanten met een eigen infrastructuur en ontwikkelt nieuwe, duurzame producten in het kader van de energietransitie. | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | |
Risico's | De aandeelhouders lopen het risico ( een deel van) de boekwaarde te moeten afwaarderen. Dit risico is zeer gering, aangezien Enexis opereert in een gereguleerde markt. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 |
Eigen vermogen op 31-12 | n.n.b. | n.v.t. |
Vreemd vermogen op 31-12 | n.n.b. | n.v.t. |
Resultaat | n.n.b. | n.v.t. |
Ontvangen dividend | n.n.b. | n.v.t. |
Attero N.V.
Op 22 mei 2014 heeft de provincie Drenthe - met vrijwel alle andere voormalige aandeelhouders - de
aandelen van Attero Holding NV verkocht aan Waterland Private Equity BV. De provincie Drenthe is geen aandeelhouder meer van Attero Holding NV.
N.V. Waterleidingmaatschappij
Naam verbonden partij | Waterleidingmaatschappij Drenthe | ||
Website | www.wmd.nl | ||
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap | ||
Vestigingsplaats | Assen | ||
Doel | Zorg voor en de instandhouding van (drink)watervoorziening in het verzorgingsgebied | ||
Koppeling met proviciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | ||
Openbaar belang | Drinkwater van goede kwaliteit en tegen een acceptabele prijs, vastgelegd in de Drinkwaterwet | ||
Overzicht activiteiten | Zorg en instandhouding van (drink)watervoorziening in WMD verzorgingsgebied. | ||
Beoogd resultaat | Zorg en instandhouding van (drink)watervoorziening in WMD verzorgingsgebied. | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 50 % | ||
Financieel belang | Geen | ||
Bestuurlijke belang | Stemrecht in de AvA | ||
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Ja. (Het door de provincie voorgedragen lid is voorzitter van de RvC.) | ||
Dochterondernemingen | - Noordwater BV | ||
Overige activiteiten | Nee | ||
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja, is vastgelegd in de Statuten, het Directiestatuut en het Reglement Raad van Commissarissen | ||
Invloed uitoefenen | Via AvA | ||
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Op grond van de Corporate Gorvernance Code moet een commissaris geschikt zijn om de hoofdlijnen van het totale beleid te beoordelen en beschikt hij over specifieke deskundigheid die noodzakelijk is voor de vervulling van zijn taak. Tevens moet elke vorm en schijn van belangenverstrengeling tussen vennootschap en bestuurder worden vermeden. | ||
Risico's | Het proces rond de Jaarrekening 2014 van de WMD heeft uitgewezen, dat het van groot belang is dat de aandeelhouders tijdig en volledig worden geïnformeerd over de risico's die de vennootschap loopt. In de Jaarrekening 2014 van de WMD wordt het financiële effect van de afbouw van de Indonesie-activiteiten van de WMD meegenomen met de daarbij behorende risico's. Dit zet het resultaat over 2014 onder druk. De enkelvoudige winst- en verliesrekening 2014 sluit voorlopig met een negatief saldo van € 2.874.000 (geconsolideerd € 1.322.000 negatief). Een en ander wordt mede veroorzaakt door de verwerking van de resultaten van de deelnemingen (met name Noordwater BV) in de geconsolideerde jaarrekening. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 | |
Eigen vermogen op 31-12 | n.n.b. | ca. 46,2 miljoen (FP 2015) | |
Vreemd vermogen op 31-12 | n.n.b. | ca. 122,5 miljoen (FP 2015) | |
Resultaat (voor bestemming) | n.n.b. | ca. 2,5 miljoen (FP 2015) |
Nederlandse Waterschapsbank (NWB)
Naam verbonden partij | Nederlandse Waterschapsbank | |
Website | www.nwbbank.com | |
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Doel | Uitoefening van het bankbedrijf door onder andere het verstrekken van kredieten aan waterschappen en ander publiekrechtelijke en daarmee gelijk te stellen lichamen. Voor het bereiken van dit doel dient de NWB te voorzien in haar funding. De bank doet dit door het uitgeven van schuldpapier onder haar emissieprogramma's. | |
Koppeling provinciale begroting (programma/product) | Programma 10. Middelen en bedrijfsvoering | |
Openbaar belang | De NWB is een belangrijke kredietverstrekker in de publieke sector. Het oogmerk is tegen zo gunstig mogelijke tarieven kredieten te verstrekken. | |
Overzicht activiteiten | De NWB heeft een breed assortiment aan leningsvormen binnen de Nederlandse (semi) publieke sector. Ze verstrekken kredieten aan decentrale overheden, samenwerkingsverbanden van decentrale overheden en instellingen die in bezit zijn van een garantie van een decentrale overheid. Daarnaast financieren ze instellingen op het gebied van volkshuisvesting en gezondheidszorg indien er sprake is van een borging van het waarborgfonds. | |
Beoogd resultaat | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | Aandelen: 0,32% (40 stuks) | |
Financieel belang | Ontvangen dividend over 2014 € 0,-- | |
Bestuurlijke belang | Als mede-eigenaar is de provincie Drenthe betrokken bij de verdere ontwikkeling van de NWB en haar doelen via stemrecht. | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Nee | |
Dochterondernemingen | Nee | |
Overige activiteiten | Niet van toepassing | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | Via stemrecht AVA | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | - | |
Risico's | Geen specifieke risico's | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 1.303.000.000,-- | onbekend |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 86.946.000.000,-- | onbekend |
Resultaat (voor bestemming) | € 49.000.000,-- | onbekend |
Bank Nederlandse gemeenten (BNG)
Naam verbonden partij | Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | |
Website | www.bngbank.nl | |
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap | |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Doel | De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publiekeke taak. Voor het bereiken van dit doel dient de BNG te voorzien in haar funding. De bank doet dit door het uitgeven van schuldpapier onder haar emissieprogramma's. | |
Koppeling provinciale begroting (programma/product) | Programma 10. Middelen en bedrijfsvoering | |
Openbaar belang | De BNG is een belangrijke kredietverstrekker in de publieke sector. Het oogmerk is tegen zo gunstig mogelijke tarieven kredieten te verstrekken. | |
Overzicht activiteiten | BNG biedt een compleet pakket van financiële diensten in de (semi) publieke sector met faciliteiten voor electronisch betalingsverkeer, rekening-courant, financieren en beleggen, treasury en aanvullende adviesdiensten. | |
Beoogd resultaat | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | Aandelen: 0,09% (87.750 stuks) | |
Financieel belang | Ontvangen dividend over 2014 € 50.018,-- | |
Bestuurlijke belang | Als mede-eigenaar is de provincie Drenthe betrokken bij de verdere ontwikkeling van de BNG en haar doelen via stemrecht. | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Nee | |
Dochterondernemingen | Hypotheekfonds voor Overheidspersoneel, BNG Vermogensbeheer (2016 overgenomen door verzekeraar ASR) | |
Overige activiteiten | Niet van toepassing | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | via stemrecht AVA | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | - | |
Risico's | Geen specifieke risico's | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 3.582.0000.000 | onbekend |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 149.923.000.000 | onbekend |
Resultaat (voor bestemming) | € 126.000.000 | onbekend |
Besloten Vennootschappen
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Naam verbonden partij | Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV | ||
Website | - | ||
Rechtsvorm | Besloten vennootschap | ||
Vestigingsplaats | ‘s Hertogenbosch | ||
Doel | Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V., tevens voor 50% eigenaar van EPZ, heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (“PBE”). In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap B.V.. | ||
Koppeling met provinciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | ||
Openbaar belang | Geen specifiek openbaar belang | ||
Overzicht activiteiten | Binnen PBE is nog vanaf medio 2012 een bedrag van € 1,6 mln.(merendeel aandelenkapitaal) achtergebleven om mogelijke zaken die uit de verkoop voortkomen af te wikkelen. Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ. | ||
Beoogd resultaat | Afhankelijk van de uitkomst van met het Ministerie van Economische Zaken zou PBE evenals Verkoop Vennootschap BV en CBL Vennootschap BV begin 2016 geliquideerd kunnen worden. | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten. | ||
Financieel belang | Idem | ||
Bestuurlijke belang | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | ||
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde | ||
Dochterondernemingen | Geen | ||
Overige activiteiten | Geen | ||
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | ||
Invloed uitoefenen | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | ||
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | ||
Risico's | Eventuele claims komen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap BV). Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (€ 1.496.822) (art 2.:81 BW). | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 | |
Eigen vermogen op 31-12 | n.n.b. | € 1,6 mln. | |
Vreemd vermogen op 31-12 | n.n.b. | € 112.800 | |
Resultaat (voor bestemming) | n.n.b. | -/- € 13.100 |
Verkoop Vennootschap
Naam verbonden partij | Verkoop vennootschap B.V. | ||
Website | - | ||
Rechtsvorm | Besloten vennootschap | ||
Vestigingsplaats | ‘s Hertogenbosch | ||
Doel | In het kader van de verkoop van Essent aan RWE hebben de verkopende aandeelhouders een aantal garanties en vrijwaringen gegeven aan RWE. Het merendeel van deze garanties en vrijwaringen is door de verkopende aandeelhouders overgedragen aan Verkoop Vennootschap. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims heeft RWE bedongen dat een deel van de verkoopopbrengst door de verkopende aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd in het General Escrow Fonds wordt aangehouden. Buiten het bedrag dat in het General Escrow Fonds zal worden gehouden, zijn de verkopende aandeelhouders niet aansprakelijk voor inbreuken op garanties en vrijwaringen. | ||
Koppeling met provinciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | ||
Openbaar belang | Geen specifiek openbaar belang | ||
Overzicht activiteiten | De functie van Verkoop Vennootschap B.V. is tweeërlei:
Het vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009 € 800 mln. In april 2011 is het eerste deel (€ 360 mln.) en in september 2015 (€ 326,9 mln.) is het tweede deel van het General Escrow minus gemelde claims door RWE vrijgevallen en aan de aanhouders uitgekeerd. In het General Escrow Fonds resteert nu nog een bedrag van € 113 mln. voor de afwikkeling van claims van RWE als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de Verkopende Aandeelhouders zijn afgegeven. | ||
Beoogd resultaat | De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims (die door RWE tot uiterlijk 30 september 2015 konden worden ingediend) worden afgewikkeld. RWE heeft eind 2015 per saldo een totaalbedrag aan belastingclaims (rekening houdend met belastingteruggaven en vrijval voorzieningen) ingediend van € 38.100.000 (exclusief eventuele additionele correcties in verband met Attero / Enexis). RWE en Verkoop Vennootschap B.V. hebben op dit moment nog geen overeenstemming over de afwikkeling van deze belastingzaken. Gelet op de verdere afwikkeling van de belastingclaims van RWE, kan over de omvang van de gedeeltelijke vrijval van € 113 miljoen, nog geen uitspraak worden gedaan. Naar verwachting zal in de 1e helft van 2016 de discussie met RWE over de belastingclaims worden afgerond. De vennootschap zal naar verwachting in de eerste helft van 2016 worden geliquideerd. | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten. | ||
Financieel belang | idem | ||
Bestuurlijke belang | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | ||
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde | ||
Dochterondernemingen | Geen | ||
Overige activiteiten | Geen | ||
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | ||
Invloed uitoefenen | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | ||
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | ||
Risico's | Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van RWE als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de Verkopende Aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag van € 113 miljoen dat nu nog in het General Escrow Fonds resteert. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 | |
Eigen vermogen op 31-12 | n.n.b. | € 76,5 mln. | |
Vreemd vermogen op 31-12 | n.n.b. | € 38,3 mln. | |
Resultaat (voor bestemming) | n.n.b. | € 41 mln. |
CBL (Cross Border Leases) vennootschap
Naam verbonden partij | Cross Border Leases Vennootschap B.V. | ||
Website | - | ||
Rechtsvorm | CBL Cross Border Leases is een besloten vennootschap. | ||
Vestigingsplaats | ‘s Hertogenbosch | ||
Doel | De functie van deze vennootschap is de verkopende aandeel-houders van energiebedrijf Essent (“Verkopende Aandeel-houders”) te vertegenwoordigen als medebeheerder (naast RWE, Essent en Enexis) van het CBL Escrow Fonds en te fungeren als "doorgeefluik" voor betalingen in en uit het CBL Escrow Fonds. | ||
Koppeling met provinciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | ||
Openbaar belang | Geen specifiek openbaar belang. | ||
Overzicht activiteiten | Het initieel vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln. Eind juni 2011 zijn de laatste CBL-overeenkomsten vervroegd beëindigd. Na aftrek van het bedrag dat nodig was voor deze beëindigingen van de CBL’s resteert er nog een bedrag van afgerond $ 19,7 mln. | ||
Beoogd resultaat | De vennootschap zal naar verwachting in de eerste helft van 2016 worden geliquideerd. | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten. | ||
Financieel belang | idem | ||
Bestuurlijke belang | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | ||
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet van toepassing | ||
Dochterondernemingen | Geen | ||
Overige activiteiten | Geen | ||
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | ||
Invloed uitoefenen | De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | ||
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | ||
Risico's | Met de voortijdige beëindiging van alle CBL-contracten is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de Verkopende Aandeelhouders ter hoogte van het bedrag in het CBL Escrow Fonds ($ 19,7 mln.). Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de Verkopende Aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 | |
Eigen vermogen op 31-12 | n.n.b. | $ 9,8 mln. | |
Vreemd vermogen op 31-12 | n.n.b. | $ 117.000 | |
Resultaat (voor bestemming) | n.n.b. | ($ 30.000 (na belasting) |
Vordering op Enexis
Naam verbonden partij | Vordering op Enexis BV | ||
Website | - | ||
Rechtsvorm | Besloten vennootschap | ||
Vestigingsplaats | ‘s Hertogenbosch | ||
Doel | Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland werd Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (later Enexis) enerzijds en een productie- en leveringsbedrijf (het deel dat verkocht is aan RWE) anderzijds. Essent heeft eind 2007 een herstructurering doorgevoerd waarbij de economische eigendom van de gas- en elektriciteitsnetten binnen de Essent-groep zijn verkocht en overgedragen aan Enexis tegen de geschatte fair market value. Omdat Enexis destijds over onvoldoende contante middelen beschikte om de koopprijs hiervoor te betalen is deze omgezet in een lening van Essent. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer was opgenomen dat er na splitsing geen financiële kruisverbanden mochten bestaan. Omdat het op dat moment niet mogelijk was om de lening extern te financieren is besloten de lening over te dragen aan de verkopende aandeelhouders van Essent. | ||
Koppeling met provinciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | ||
Openbaar belang | Geen specifiek openbaar belang. | ||
Overzicht activiteiten | Eind december 2015 resteren nog de leningen van de 3e en 4e tranche. Enexis is eventueel gerechtigd de 3e tranche in de periode 30 september 2015 – 30 september 2016 geheel of gedeeltelijk vervroegd af te lossen. Deze tranche zal in ieder geval uiterlijk 30 september 2016 worden afgelost. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen. | ||
Beoogd resultaat | Beheer bruglening | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten. | ||
Financieel belang | idem | ||
Bestuurlijke belang | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | ||
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde | ||
Dochterondernemingen | Geen | ||
Overige activiteiten | Geen | ||
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | ||
Invloed uitoefenen | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | ||
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | ||
Risico's | De aandeelhouders lopen zeer beheerst geachte risico’s op Enexis voor de niet -tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 | |
Eigen vermogen op 31-12 | n.n.b. | € 54.000 | |
Vreemd vermogen op 31-12 | n.n.b. | € 862,2 mln. | |
Resultaat (voor bestemming) | n.n.b. | -/- € 16.700 |
CSV Amsterdam B.V.
Naam verbonden partij | CSV Amsterdam BV | ||
Website | - | ||
Rechtsvorm | Besloten vennootschap | ||
Vestigingsplaats | 's Hertogenbosch | ||
Doel | Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:
(ad. a) (ad. b) (ad. c) | ||
Koppeling met provinciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | ||
Openbaar belang | Geen specifiek openbaar belang | ||
Overzicht activiteiten | De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims (die door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) kunnen worden ingediend) worden afgewikkeld. Conform de koopovereenkomst zal de escrow-rekening tot 5 jaar na completion blijven staan voor de afwikkeling van potentiële claims van Waterland. | ||
Beoogd resultaat | Zie doel. | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten. | ||
Financieel belang | idem | ||
Bestuurlijke belang | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | ||
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde | ||
Dochterondernemingen | Geen | ||
Overige activiteiten | Geen | ||
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | ||
Invloed uitoefenen | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | ||
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | ||
Risico's | Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag (EUR 13,5 mln.) op de escrow-rekening. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2015 | |
Eigen vermogen op 31-12 | n.n.b. | -/- € 25.600 | |
Vreemd vermogen op 31-12 | n.n.b. | € 33.700 | |
Resultaat (voor bestemming) | n.n.b. | € 42.000 |
MKB Fonds Drenthe
Naam verbonden partij | MKB Fonds Drenthe | |
Website | www.mkbfondsdrenthe.nl | |
Rechtsvorm | BV | |
Vestigingsplaats | Assen | |
Doel | De vennootschap heeft ten doel om de Drentse economie en werkgelegenheid te ondersteunen en te versterken, conform het laatstelijk vastgestelde beleid van de Provincie Drenthe. | |
Koppeling provinciale begroting (programma/product) | Programma 2 Regionale economie. product 2.2 Versterken regionale innovatiekracht | |
Openbaar belang | MKB Fonds wil kansrijke initiatieven financieren, die via de private kapitaalmarkt vanwege het hoge risico, moeilijk te financieren zijn. | |
Overzicht activiteiten | Verstrekken van achtergestelde leningen aan en participeren in het Drentse MKB | |
Beoogd resultaat | Toename van het aantal financieringen van Drentse bedrijven gericht op innovatie en groei, resulterend in toename van werkgelegenheid. | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 100% provincie Drenthe | |
Financieel belang | € 13.000.000,-- | |
Bestuurlijke belang | Stemrecht in AvA | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Nee | |
Dochterondernemingen | Drents Ontwikkelfonds BV | |
Overige activiteiten | Niet van toepassing | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | Als aandeelhouder via de AvA, en daarnaast via de beheersovereenkomst tussen provincie en uitvoerder fonds (NV NOM) | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Als aandeelhouder hebben wij profielschets vastgesteld voor de RvC van het fonds | |
Risico's | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2015 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 12.951.437,-- | |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 71.219,-- | |
Resultaat (voor bestemming) | € 148.563,-- |