Inleiding

In deze paragraaf wordt verantwoord over de verbonden partijen van de provincie Drenthe. Verbonden partijen voeren beleid uit voor de provincie Drenthe. De opgenomen financiële informatie zijn overgenomen uit de meest recent vastgestelde verantwoordingsinformatie van de verbonden partij.

In de tweede helft van 2015 is gestart met een project voor de herstructurering van het beleidsproces rondom de aansturing van verbonden partijen. Het proces wordt geënt op de fases van de levenscyclus van de verbonden partij, zoals deze ook in het protocol verbonden partijen zijn vastgelegd. Met name de exploitatiefase vormt een belangrijk onderdeel binnen het proces. Het beleidsproces zal ook worden gedigitaliseerd en maakt daarvoor onderdeel uit van het project doorontwikkeling P&C. Naar verwachting zal u in de (digitale) begroting 2017 hiervan het resultaat kunnen zien.

Per 1 januari 2015 is de Wet gemeenschappelijke regelingen (hierna Wgr) aangepast. De bestaande
gemeenschappelijke regelingen zijn aan deze wetswijziging aangepast. Hiertoe is 16 december 2015
het Statenstuk (2015-709) "aanpassing provinciale gemeenschappelijke regelingen aan gewijzigde Wet" conform behandeld. Van deze gelegenheid is tevens gebruikgemaakt om een aantal andere aanpassingen door te voeren. Dit zijn overwegend aanpassingen als actuele benamingen, aanpassing aan de huidige gang van zaken binnen een GR en de verbetering van de leesbaarheid van de regelingen.

Overzicht van alle verbonden partijen

Verbonden partij

Rechtsvorm

Eigenaars-/
deelnemersbelang

Financiële bijdrage provincie in 2015

Financiële ontvangsten  

SNN

Gemeenschappelijke regeling

1/3

€ 533.333,-

-

Noordelijke Rekenkamer

Gemeenschappelijke regeling

1/3

€ 266.317,-

nihil

Openbaar Vervoer bureau Groningen Drenthe

Gemeenschappelijke regeling

35%

€ 247.550,-
(+ Rijks BDU van
€ 21.858.820,-)

-

Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe

Gemeenschappelijke regeling

22,8%

€ 2.446.320,-

€ 873.961,20,-*

Beheerorganisatie Vechtdallijnen

Gemeenschappelijke regeling
‘zonder meer’

36%

€ 2.510.943,-

-

Prolander

Gemeenschappelijke regelingin oprichting

50%

€ 5.300.000,-

€ 274.167,-*

Regiovisie Groningen- Assen

Gemeenschappelijke regeling
‘zonder meer’

12,5%

€ 1.311.590,-

-

Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)

Vereniging

1/12

€ 741.497,-

-

St. Landinrichting en Bodemverontreiniging

Stichting

8.5%

Geen

-

Stichting Bodembeheer Schoonebeek

Stichting

6%

Geen

-

St. Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA)

Stichting

1/12

€ 151.950,-

-

Stichting Drentse Energie Organisatie (DEO)

Stichting

‘100%’

€ 29.200.000,-
(verstrekt in 2011 in de vorm van een eenmalige subsidie, voor de looptijd van 2011-2020)

-

Fonds nazorg gesloten stortplaatsen

Regelement (ingesteld obv de Wet Milieubeheer)

‘100%’

Geen. (Financiële bijdrage is verantwoordelijkheid van Attero)

-

Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord- Nederland (NOM NV)

NV

0.01 %

€ 325.000,-

-

Groningen Airport Eelde N.V. (GAE)

Naamloze Vennootschap

30%

Geen

-

Enexis N.V.

Naamloze vennootschap

2,28%

Geen

€ 3.029.242,-**

Waterleidingmaatschappij Drenthe NV

Naamloze vennootschap

50%

Geen

Geen **

Nederlandse Waterschapsbank (NWB)

Naamloze Vennootschap

0,32%

Nvt

-

Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Naamloze vennootschap

0,09%

Nvt

€ 50.018,-**

MKB Fonds Drenthe Holding BV

Besloten vennootschap

100%

€ 13.000.000,- (verstrekt in 2014 in vorm van eenmalige subsidie)

-

Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.

besloten vennootschap

2,28%

Nvt

-

Verkoop Vennootschap B.V.

besloten vennootschap.

2,28%

Nvt

-

Cross Border Leases Vennootschap B.V.

besloten vennootschap.

2,28%

Nvt

-

Vordering Enexis B.V.

besloten vennootschap.

2,28%

Nvt

-

CSV A'dam B.V. (voorheen Claim Staat B.V.)

besloten vennootschap

2,28%

Nvt

-

Totaal bijdragen aan & ontvangsten van verbonden partijen

€ 13.834.500,-***

€ 4.227.388,-

*Geraamde opbrengsten uit (PIOFACH) dienstverlening vanuit de provincie Drenthe aan deze verbonden partijen. De opbrengsten vormen de dekking voor de door de provincie gemaakte loonkosten, inhuur, werkplekfaciliteiten, ed van de dienstverlening.
** Uitgekeerd dividend in 2015
*** Is exclusief gemiddelde jaarlijkse bijdrage (bijdrage / looptijd in jaren) aan de stichting DEO en het
MKB fonds. Deze bijdragen zijn vooruit en in een keer voldaan.

Gemeenschappelijke regelingen

SNN

Verbonden partij

Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN)

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)

Vestigingsplaats

Groningen

Doel

Het SNN heeft ten doel de belangen van de deelnemende provincies te behartigen ten behoeve van een duurzame en innovatieve economische ontwikkeling van Noord-Nederland, het beheer van financiële fondsen en de besteding van deze middelen en het in dat kader faciliteren van het bestaan van een managementautoriteit ter uitvoering van Europese programma's.

Koppeling provinciale begroting (programma/product)

Programma 1 Kwaliteit openbaar bestuur
Product 1.3 Goede belangenbehartiging voor Drenthe

Openbaar belang

Als omschreven hiervoor, onder ‘Doel’

Overzicht activiteiten

a. beheer en besteding van middelen die uit Europese fondsen aan het dagelijks bestuur van het samenwerkingsverband ter beschikking worden gesteld voor Noord-Nederland en andere zaken die ter uitvoering van Europese programma's noodzakelijk zijn;
b. beheer en besteding van andere middelen die aan het samenwerkingsverband ter beschikking worden gesteld voor Noord-Nederland.
c. Het verstrekken van subsidies en de monitoring en control hiervan ten aanzien van de onder a en b bedoelde middelen.
d. Faciliteren en ondersteunen van samenwerking tussen de provincies, de noordelijke gemeenten en regionale partnerorganisaties.
e. Het bevorderen van gemeenschappelijk optreden in de behartiging van Noord- Nederlandse belangen en het verwerven van subsidiefondsen en promoten van de Noord-Nederlandse belangen in het regionale, nationale en internationale speelveld.

Beoogd te realiseren resultaat in 2015 tbv de provincie

Uitvoering van diverse subsidieregelingen en –programma’s van het
Ruimtelijk Economisch Programma in Noord-Nederland (REP).

Financieel belang

De verdeling van de kosten van het SNN vindt plaats op basis van een verdeelsleutel tussen de deelnemende provincies en gemeenten die aan de werkzaamheden van het SNN deelnemen. In 2015 bedroeg de financiele bijdrage aan de exploitatie € 533.333,-.

Bestuurlijk belang

Leden van PS en GS zijn vertegenwoordigd in het SNN-Algemeen bestuur, de leden van GS in het SNN-Dagelijks bestuur.

Recht om voordracht te doen voor lid RvC

Niet van toepassing. Het SNN heeft geen Raad van Commissarissen.

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen 31/12

€ 7.691.000,-

€ 8.473.00,-

Vreemd vermogen 31/12

€ 381.347.000,-

niet bekend

Resultaat (voor bestemming)

-/- € 83.000,-

nihil

Dochterondernemingen

Niet van toepassing

Overige activiteiten

Niet van toepassing

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Niet van toepassing

Invloed uitoefenen

Drie leden van PS zijn lid van het Algemeen Bestuur. PS heeft daarmee directe invloed op de koers van deze gemeenschappelijk regeling.

Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Niet van toepassing

Risico’s

De continuiteit van de SNN als organisatie door dd financiering

De Noordelijke rekenkamer

Naam verbonden partij

 De Noordelijke rekenkamer

Website

 www.noordelijkerekenkamer.nl

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Assen

Doel

Het doel van Rekenkamer is om vanuit een onafhankelijke positie
Provinciale Staten te ondersteunen in de kaderstellende en controlerende rol.

Koppeling provinciale begroting (programma/product)

Programma 1.1 Drenthe goed bestuurd

Openbaar belang

De Provinciewet verplicht elke provincie tot het instellen van een rekenkamer of het organiseren van een rekenkamerfunctie. Ook bestaat de mogelijkheid tot een gemeenschappelijke rekenkamer, waartoe alle provinciën met uitzondering van Zeeland voor gekozen hebben. Drenthe, Fryslân en Groningen hebben de Noordelijke Rekenkamer ingesteld.

Overzicht activiteiten

De Rekenkamer doet onderzoek naar het gevoerde bestuur waarbij de vraag naar doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid centraal staat.

Beoogd resultaat

Uitvoering onderzoeksprogramma 2016-2017. Zie hiervoor het
onderzoeksprogramma (gepubliceerd op website)

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

De provincie Drenthe is voor 1/3 deelnemer in deze GR

Financieel belang

De Noordelijke Rekenkamer ontvangt van elke provincie een gelijke bijdrage in de kosten. Voor 2015 bedraagt dit naar verwachting €266.317,- per provincie.In de begroting kunt u lezen wat de Rekenkamer daarvoor gaat doen.

Bestuurlijke belang

Van elke deelnemende provincie hebben de Staten drie leden uit hun midden aangewezen als lid van de Programmaraad.

Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur

ja

Dochterondernemingen

Nee.

Overige activiteiten

geen

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

niet van toepassing

Invloed uitoefenen

Als onafhankelijk functionerende organisatie is de Rekenkamer vrij in haar onderwerpkeuze. In de Gemeenschappelijke Regeling De Noordelijke Rekenkamer is bepaald dat er een Programmaraad is, die als taak heeft het doen van suggesties ten behoeve van het onderzoeksprogramma. Van elke deelnemende provincie hebben de Staten drie leden uit hun midden aangewezen als lid van de Programmaraad.

Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen

De voorzitter en de overige leden van de Noordelijke Rekenkamer worden bij gelijkluidend besluit van provinciale staten van de deelnemende provincies benoemd voor een periode van 6 jaar. Na afloop van de termijn van 6 jaar kunnen provinciale staten de voorzitter en de leden eenmaal herbenoemen.

Risico's

Het signaleren van niet eerder onderkende risico's.

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen 31/12

niet bekend

€ 42.500

Vreemd vermogen 31/12

niet bekend

nihil

Resultaat (voor bestemming)

niet bekend

nihil

OV-bureau Groningen-Drenthe

Verbonden partij

OV-bureau Groningen Drenthe

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Assen, Overcingellaan 15e  9401 LA

Doel

Stimuleren om zoveel mogelijk mensen in Groningen en Drenthe in de bus te stappen. Streven naar blijvend tevreden reizigers. Zoeken met de opdrachtgevers naar passende oplossingen voor de vervoervraagstukken in de regio Groningen Drenthe om de steden bereikbaar en het platteland ontsloten te houden.
Het OV-bureau heeft - op basis van de kaderstellende opdracht van de moederorganisaties - de volgende doelstellingen voor het openbaar (bus)vervoer geformuleerd:

  • met openbaar (bus)vervoer bijdragen aan het behouden en uitbouwen van de bereikbaarheid van steden, instellingen en voorzieningen;
  • met openbaar (bus)vervoer bijdragen aan de ontsluiting van landelijk gebied, afgestemd op andere vormen van collectief personenvervoer;
  • daar waar groeipotentie is streven naar reizigersgroei in het OV en daarmee samenhangende groei van de reizigersinkomsten;
  • voortdurende aandacht bij het OV-bureau voor maatschappelijke vraagstukken waarmee gemeenten, provincies en andere instellingen zich geconfronteerd zien en in samenspraak met deze partijen zoeken naar oplossingen voor deze vraagstukken en de rol die het openbaar vervoer – al dan niet als onderdeel van meeromvattende ‘vervoerketens’ - bij deze oplossingen kan spelen.

Openbaar belang

Zorg dragen voor een goede bereikbaarheid met het openbaar busvervoer voor stad en land in de provincies Groningen en Drenthe

Overzicht activiteiten

De algemene taken die het Openbaar Lichaam OV-bureau heeft uit te voeren zijn:

  1. het beheer van het openbaar vervoer (concessieverlening en aanbesteding) en ontwikkeling van openbaar vervoer (planvorming en coördinatie van de OV-aspecten). Het gaat op dit moment om:
  • de generieke gebiedsconcessie Groningen Drenthe (concessiehouder Qbuzz);
  • de HOV-concessie voor een tweetal “treinvervangende” busdiensten (concessiehouder Arriva Touring);
  • een zestal regioconcessies, waarin OV, regiotaxi, WMO-vervoer en leerlingenvervoer door gemeenten en OV-bureau als één contract zijn aanbesteed aan 6 verschillende concessiehouders.
  1. de bundeling van de OV-taken en -verantwoordelijkheden van de drie overheden; de advisering van de provincies en gemeenten in het OV-beleid in relatie tot het algemene beleidsproces van ruimtelijke ordening en verkeer en vervoer.

Beoogd te realiseren resultaat in 2016 tbv de provincie

Toewerken naar een weerstandsvermogen van € 4.100.000. De weerstandscapaciteit bedraagt volgens deze begroting eind 2016 ruim € 6,6 miljoen, ruim meer dan de beoogde minimale. Echter, het financieel perspectief blijft bij gelijkblijvende omstandigheden goed, mede door de gemaakte afspraken met de provincies over kosten gerelateerde indexering van de bijdragen voor de OV-exploitatie.

Financieel belang

De verdeling van de kosten van het Openbaar Lichaam OV-bureau vindt plaats op basis van een verdeelsleutel die is gebaseerd op het totale stad- en streekvervoerbudget (omzet).
De verdeelsleutel van de inzet per overheid is analoog aan de hoogte van de exploitatiesubsidie: 44% voor de provincie Groningen, 35% voor de provincie Drenthe en 21% voor de gemeente Groningen.
De dekking van de kosten voor het Openbaar Lichaam OV-bureau wordt bereikt door de inzet van de Drentse exploitatiesubsidie en personele gelden naar rato van deze exploitatiesubsidie.
De provincie Drenthe heeft in 2015 € 247.550,- bijgedragen tbv de exploitatie van het OV-bureau. Daarbij is € 21.858.820,- vanuit de Rijks BDU middelen bijgedragen tbv de uitvoering.

Bestuurlijk belang

De werkzaamheden, zoals die door het OV-bureau uitgeoefend worden, liggen op het terrein van de uitvoering van de Wet personenvervoer 2000 en behoren daarmee tot de competentie van de colleges van Gedeputeerde Staten. Provinciale Staten van Drenthe en Groningen stellen in het kader van de totale provinciale en gemeentelijke begroting het budget voor het openbaar vervoer vast. Daarnaast hebben Provinciale Staten hun kaderstellende en controlerende bevoegdheid.

Bestuur en organisatie

Het OV-bureau is als volgt georganiseerd: het bestaat uit een algemeen bestuur (AB), een dagelijks bestuur (DB) en een uitvoerende organisatie. De deelnemende bestuursorganen wijzen vanuit hun midden de leden aan van het AB en DB OV-bureau Groningen-Drenthe. Het AB bestaat uit de portefeuillehouders verkeer en vervoer, ruimtelijke ordening en financiën. Het DB wordt gevormd door de portefeuillehouders verkeer en vervoer van de provincies Drenthe en Groningen, de gemeente Groningen en de directeur van het OV-bureau.

Dochterondernemingen

Niet van toepassing

Overige activiteiten

Niet van toepassing

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Ja, de Corporate Governance Code is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling openbaar vervoer bureau Groningen en Drenthe. Zie verder organisatie en benoemingen hiervoor. 

Invloed uitoefenen

Provinciale Staten wordt meerdere keren per jaar gevraagd haar zienswijze te geven op de jaarrekening / begrotingen en zo nodig op beleidskeuzes in de uitvoering van het OV. Provinciale Staten kan daarmee haar kaderstellende functie voor het OV-beleid en de financiering uitoefenen.

Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Er is geen RvC aanwezig.

Risico’s

Het eigen weerstandsvermogen van het OV-bureau is op peil.

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

informatie is nog niet beschikbaar

Vreemd vermogen op 31-12

informatie is nog niet beschikbaar

Resultaat (voor bestemming)

informatie is nog niet beschikbaar

 € 14.000,-

Prolander

In 2015 hebben Provinciale Staten ingestemd met de oprichting van Prolander als gemeenschappelijke regeling. Voor het totstandkomingsproces zijn de afgesproken stappen van het protocol verbonden partijen gevolgd. Doordat deze gemeenschappelijke regeling per 1 januari 2016 inwerking is getreden, treft u de verantwoording over Prolander nog niet aan in deze paragraaf.

In de transitieperiode van DLG naar de gemeenschappelijke regeling, in 2015, maakte ‘Prolander’ tijdelijk deel uit van de provincie Drenthe als organisatie onderdeel. In de productenrealisatie (bijlage) is een overzicht opgenomen waarin de financiële realisatie van Prolander gespecificeerd.

RUD Drenthe

Naam verbonden partij

 Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe

Website

 www.ruddrenthe.nl

Rechtsvorm

 Gemeenschappelijke Regeling

Vestigingsplaats

 Assen en Emmen

Doel

  • Uitvoeren van de milieutaken vanuit de WABO
  • Uitvoeren van de taken vanuit de WBB
  • Uitvoeren van overige uitvoeringstaken op het gebied van milieu

Koppeling provinciale begroting (programma/product)

Programma 5. Milieu, Energie & Bodem/Product 5.2 Milieu en Product 5.3 Bodemontwikkeling

Openbaar belang

Zorg dragen voor een goede uitvoering van de milieutaken binnen
de provincie Drenthe

Overzicht activiteiten

De algemene taken die de RUD Drenthe heeft uit te voeren zijn:

  1. Toezicht en handhaving op de milieu aspecten van de WABO
  2. Opstellen van het milieudeel van de omgevingsvergunning
  3. Beoordelingen van meldingen op grond van het activiteitenbesluit
  4. Toezicht en handhaving op de WBB
  5. Vergunningverlening in het kader van de WBB
  6. Begeleiden van saneringen
  7. Geven van advies op het gebied van Externe veiligheid, lucht, geluid
  8. Afhandelen van milieuklachten en –meldingen
  9. Het vuurwerkbesluit
  10. Luchtvaartwet, nl. verlenen TUG-ontheffingen en Luchthavenbesluiten/-regelingen

Beoogd resultaat

Het effectief en efficiënt uitvoeren van de wettelijke milieutaken voor de 13 deelnemers

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

 De provincie is samen met de 12 Drentse gemeenten eigenaar en opdrachtgever.

Financieel belang

In 2015 is € 2.447.536,- voor de deelnemersbijdrage afgedragen. Dit conform de Begroting

Bestuurlijke belang

Een lid van GS is vertegenwoordigd in het Algemeen bestuur en in het Dagelijks bestuur.

Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur

 ja

Dochterondernemingen

 n.v.t.

Overige activiteiten

 n.v.t.

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

 n.v.t.

Invloed uitoefenen

Een lid van GS is vertegenwoordigd in het Algemeen en Dagelijks Bestuur van de RUD Drenthe. De provinciesecretaris maakt deel uit van de raad van opdrachtgevers. PS wordt minstens jaarlijks gevraagd haar zienswijze te geven op de jaarrekening / begrotingen en zo nodig op beleidskeuzes in de uitvoering van de provinciale milieutaken die uitgevoerd worden door de RUD. PS kan daarmee haar kaderstellende functie voor het milieubeleid en de financiering uitoefenen.

Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen

 n.v.t.

Risico's

Het aanbestedingsproces van het nieuwe informatiesysteem heeft een half jaar vertraging opgelopen, doordat een van de inschrijvers bezwaar heeft aangespannen. Na het doorlopen van de bezwarenprocedure is, eind 2015 het systeem alsnog gegund aan een van de inschrijvers. De provincie Drenthe ondervindt hier procesmatig weinig hinder van, aangezien zij nog gebruik kan blijven maken van het huidige informatiesysteem.

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2016

Eigen vermogen op 31-12

(geraamd) € 573.000,-

€ 465.000,-

Vreemd vermogen op 31-12

(geraamd) € 5.545.678,-

€ 3.000.000,-

Resultaat (voor bestemming)

(geraamd) € 717.000,-

-/- € 370.000,-

Gemeenschappelijke regelingen zonder meer

Vechtdallijnen

Naam verbonden partij

Beheerorganisatie Vechtdallijnen

Website

 Arriva.nl (de concessie wordt uitgevoerd door Arriva)

Rechtsvorm

 Gemeenschappelijke regeling (zogenaamde “Gemeenschappelijk regeling zonder meer” op basis van de bestuursovereenkomst “Samenwerkingsovereenkomst Beheer en Financiering Vechtdallijnen 2012-2027”)

Vestigingsplaats

 Diverse

Doel

1.zorgen voor en bevorderen van openbaar vervoer per trein op de Vechtdallijnen (spoorverbindingen Zwolle-Emmen en Almelo – Marienberg) ter uitvoering van artikel 20 van de Wet personenvervoer
2.zorgen voor een juiste naleving en uitvoering van de concessievoorschriften
3.zorgen voor de voorbereiding en totstandkoming van nieuwe concessies

Koppeling provinciale begroting (programma/product)

Programma 3. Regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer
Product 3.1 Bereikbaarheid

Openbaar belang

 Zorg dragen voor een goede bereikbaarheid met het openbaar treinvervoer voor het gebied rond de spoorlijnen Zwolle – Emmen en Almelo - Marienberg in de provincies Overijssel en Drenthe

Overzicht activiteiten

De algemene taken die de beheerorganisatie Vechtdallijnen heeft uit te voeren zijn:
1.het beheer van het openbaar treinvervoer (concessieverlening en aanbesteding) en ontwikkeling van openbaar vervoer (planvorming en coördinatie van de OV-aspecten) op en rond de Vechtdallijnen;
2.de bundeling van de OV-taken en -verantwoordelijkheden van de drie overheden provincie Drenthe en Overijssel en regio Twente voor de Vechtdallijnen;
3.de advisering van de provincies en gemeenten in het OV-beleid met betrekking tot de Vechtdallijnen in relatie tot het algemene beleidsproces van ruimtelijke ordening en verkeer en vervoer.

Beoogd resultaat

Het aanbieden van een treindienst Zwolle – Emmen

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

 36%

Financieel belang

Deelnemersbijdrage in 2015 tbv de exploitatie: € 2.510.943,-

Bestuurlijke belang

De werkzaamheden zoals die door de beheerorganisatie Vechtdallijnen uitgeoefend worden, liggen op het terrein van de uitvoering van de Wet personenvervoer 2000 en behoren
daarmee tot de competentie van de colleges van gedeputeerde staten. Provinciale staten van Drenthe en Overijssel stellen in het kader van de totale provinciale en gemeentelijke begroting het budget voor het openbaar vervoer vast. Daarnaast hebben provinciale staten hun kaderstellende en controlerende bevoegdheid.

Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur

De beheerorganisatie Vechtdallijnen is als volgt georganiseerd: het bestaat uit een Stuurgroep, een concessiemanagement dat ondergebracht is bij de provincie Overijssel en ambtelijke samenwerkingsgroepen (kernteam, Ontwikkelteam). De deelnemende bestuursorganen wijzen vanuit hun midden de leden aan van de stuurgroep.
De stuurgroep bestaat nu uit de portefeuillehouders verkeer en vervoer en de concessiemanager van de Vechtdallijnen.

Dochterondernemingen

nvt

Overige activiteiten

nvt

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

 Ja, de Corporate Governance Code is vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst Vechtdallijnen. Zie verder organisatie en benoemingen hiervoor.

Invloed uitoefenen

De portefeuillehouder Verkeer&Vervoer is namens het college van GS, lid van de stuurgroep van deze samenwerkings-overeenkomst

Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen

nvt.

Risico's

De opdrachtgevende partijen Overijssel en Drenthe zijn opbrengstverantwoordelijk voor de exploitatie van de treindienst. Dat wil zeggen dat zij de risico’s lopen van fluctuerende kaartverkoop inkomsten. Een belangrijke kostenpost is de gebruiksvergoeding van ProRail,
welke in 2015 fors is gestegen (12,5%). Deze stijging is het gevolg van dat ProRail, mede door druk van regionale vervoerders, een lagere tarief doorberekend voor
lichte personentreinen. Ter compensatie wordt een verhoging van de gebruikersvergoeding berekend.

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

De beheerorganisatie Vechtdallijnen heeft als zodanig geen eigen vermogen en vreemd vermogen. Het betreft een overeenkomst in de vorm van een concessie. Er zijn afspraken gemaakt over het uitvoeren van de werkzaamheden, waarbij de exploitatie kosten worden verdeeld over de drie partners. 

Vreemd vermogen op 31-12

Resultaat (voor bestemming)

Nog niet bekend.

Regiovisie Groningen-Assen

Naam verbonden partij

Regio Groningen Assen

Website

http://www.regiogroningenassen.nl/

Rechtsvorm

vrijwillig samenwerkingsverband

Vestigingsplaats

Groningen

Doel

Regio Groningen-Assen werkt vanuit deze ambitie aan drie speerpunten: Het economisch kerngebied verder ontwikkelen, de interne samenhang verbeteren/ bereikbaarheid, en de kwaliteit van stad en land behouden en versterken.

Koppeling provinciale begroting (programma/product)

Programma 4. Duurzame ruimtelijke ontwikkeling & waterbeheer; Product 4.1 Ruimtelijke ontwikkeling

Openbaar belang

Versterken bereikbaarheid, ruimtelijke ontwikkeling en kwaliteit 

Overzicht activiteiten

  • Economisch platform
  • Uitvoeringsprogramma bereikbaarheid/beter benutten
  • Monitoring en netwerkanalyse bereikbaarheid
  • Regionale afstemming woningbouw en werklocaties
  • Montoring en onderzoek woningbouw
  • Stimuleringsprogramma regionale projecten en innovatie
  • Advies ruimtelijke kwaliteit  

Beoogd resultaat

Optimaal bereikbare regio met een aantrekkelijk woon, werk en leefklimaat 

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

Afstemming bereikbaarheid, woningbouw en werklocaties 

Financieel belang

Provincie draagt jaarlijks bij aan regiofonds. Het fonds wordt benut voor co-financiering relevante projecten.

Bestuurlijke belang

Het samenwerkingsverband is een nationaal erkende entiteit en van belang voor de versterking van de ontwikkeling van Noord Drenthe 

Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur

De provincie levert twee stuurgroepleden, is vice voorzitter Stuurgroep en voorzitter van het programma Bereikbaarheid 

Dochterondernemingen

N.v.t.

Overige activiteiten

N.v.t. 

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Ja 

Invloed uitoefenen

Ja

Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Toetreden leden is op basis van portefeuilleverdeling betreffende college 

Risico's

Geen. Provincie is niet financieel aansprakelijk, Regio kan niet failliet 

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

 Regiofonds: 14 mln euro

Regiofonds: 11 mln euro 

Vreemd vermogen op 31-12

 Geen

geen

Resultaat (voor bestemming)

 N.v.t.

n.v.t.

Verenigingen

Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)

Verbonden partij

Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)

Rechtsvorm

Vereniging van Nederlandse provincies

Vestigingsplaats

‘s-Gravenhage

Doel

  • Het behartigen van de gezamenlijke belangen van de provincies in ‘Den Haag’ en ‘Brussel’;
  • het bieden van een platform voor de uitwisseling van kennis en ervaring;
  • het stimuleren en entameren van vernieuwingsprocessen binnen de provincies.

Koppeling provinciale begroting (programma/product)

Programma 1. Kwaliteit openbaar bestuur
Product 1.3 Goede belangenbehartiging voor Drenthe

Openbaar belang

De provincies trekken gezamenlijk op in de dossiers Duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer, Vitaal Platteland, Regionale bereikbaarheid en Openbaar Vervoer, Regionale economie en energie, Middelen, Kwaliteit Openbaar Bestuur, Culturele Infrastructuur en Monumentenzorg, Regionale (milieu) UitvoeringsDiensten en Werkgeverszaken.

Overzicht activiteiten

  • participeert in de voorbereiding van wetsvoorstellen op rijksniveau;
  • beïnvloedt beleid door het voeren van overleg met andere overheden, zowel op nationaal als Europees niveau;
  • begeleidt, coördineert, stimuleert en voert gezamenlijke projecten van provincies uit;
  • zorgt voor een goed gecoördineerde uitvoering van provinciale verordeningen;
  • brengt partijen bij elkaar om ontwikkelingen te stimuleren, bijvoorbeeld op economisch gebied.

Gerealiseerd resultaat in 2015 tbv de provincie

  • Een geactualiseerde Meerjarenagenda 2012—2015;
  • Resultaten die het algemeen belang van de provincie dienen, worden gespecificeerd in IPO begroting 2015;
  • Profiel provincies: inhoudelijke basis voor verkiezingsprogramma’s;
  • Kompas 2020: inhoudelijke positie van de provincies de komende jaren;

Financieel belang

De provincie betaalt als lid van de vereniging contributie. Dit is een vaste bijdrage. De provincies dragen daarnaast de variabele kosten voor extra activiteiten, die op grond van incidentele besluiten van het IPO-bestuur voor de provincies worden verricht. In 2015 was de bijdrage aan de exploitatie € 741.497,-

Bestuurlijk belang

Het IPO-bestuur bestaat uit dertien leden. Alle colleges van GS kunnen uit hun midden een bindende voordracht doen voor een lid van het bestuur. Het bestuur doet een bindende voordracht voor 1 lid, bij voorkeur een gedeputeerde. De voorzitter van het bestuur is een commissaris van de Koning uit één van de provincies. Op de algemene ledenvergadering wordt elke provincie  vertegenwoordigd door twee Statenleden.

Recht om voordracht te doen voor lid RvC

IPO heeft geen Raad van Commissarissen. Elke college van GS wijst een bestuurslid aan.

Financiële kengetallen

Gerealiseerd

Begroot

Eigen vermogen op 31-12

Vreemd vermogen op 31-12

Resultaat over 2015

Dochterondernemingen

Niet van toepassing

Overige activiteiten

Behalve belangenbehartiging, ook Innovatie en Uitwisseling

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Niet van toepassing

Invloed uitoefenen

Invloed kan worden uitgeoefend in het IPO-bestuur door het collegelid dat lid is van het IPO-bestuur.
Het college van GS in de persoon van het IPO-bestuurslid legt verantwoording af over het gevoerde beleid aan PS.

Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Niet van toepassing

Risico’s

Geen specifieke risico’s

Stichtingen

Stichting Landinrichting en Bodemverontreiniging (SLB)

Naam verbonden partij

 Stichting landinrichting en Bodemverontreiniging (SLB)

Website

 http://www.slbnoord.nl

Rechtsvorm

 Stichting

Vestigingsplaats

Groningen

Doel

Het verbeteren van de bodemkwaliteit in aangewezen landinrichtingsgebieden in het veenkoloniaal gebied van de provincies Groningen en Drenthe waar bodemverontreiniging risico's veroorzaakt en een belemmering vormt voor de landinrichting en de landbouw.

Koppeling provinciale begroting (programma/product)

Bijgedragen wordt aan de realisatie van provinciaal beleid - Programma 5, producten 5.2 en 5.3 (beleidsopgaven 8312201 en 8312301).

Openbaar belang

Het beperken, terugdringen en voorkomen van de verspreiding in het milieu, incl. landbouwproducten, van in de bodem aanwezige verontreinigende stoffen,

Overzicht activiteiten

Het verrichten van bodemonderzoek en bodemsaneringen en het uitvoeren van beheersmaatregelen. Het beheren van fondsen ter bekostiging van de maatregelen en het vrijwaren van eigenaren van verontreinigde locaties.

Beoogd resultaat

 zie doel.

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

 8,5 %

Financieel belang

€ 387.211 als bijdrage t.l.v. het van het Rijk afkomstig budget bodemsanering.

Bestuurlijke belang

1. Deelname aan en stemrecht in de Raad van Toezicht;
2. Toepassing Wet bodembescherming.

Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur

Voor de Raad van Toezicht (RvT). 

Dochterondernemingen

 Geen.

Overige activiteiten

 Geen.

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

 Ja.

Invloed uitoefenen

De RvT ziet toe op de directie en op de algemene gang van zaken van de Stichting. De Raad heeft 5 leden. Het Drentse lidmaatschap wordt bemenst door de milieugedeputeerde. Iedere deelnemer heeft één stem. Besluiten worden genomen o.b.v. volstrekte meerderheid. Doorgaans wordt het Drentse lidmaatschap uitgevoerd door een waarnemend ambtenaar van team MBE.

Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Het voorzitterschap wordt bekleed door het lid van de Provincie Groningen. Het lid van Drenthe en diens waarnemer moeten een moderne visie hebben op governance en kennis en ervaring hebben in bestuurlijke besluitvormingsprocessen in het algemeen en van milieu en bodemaspecten in het bijzonder. Vandaar dat deze personen worden gekozen uit de bestuurlijke en ambtelijke milieu- en bodemdiscipline. Tevens moet het lid het vermogen hebben om op gepaste afstand en met een deskundige/kritische blik de gang van zaken te beoordelen.

Risico's

Financieel dekkingsniveau: Het totale fondsbedrag van ca. € 2 miljoen is voldoende om de algemene uitvoerende taken te dekken middels de jaarlijkse rentebijschrijving (€ 41.728). Daarnaast beschikt de stichting over voldoende reserves om de vrijwaringen gestand te doen.

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

€ 2.313.718 (31-12-2014), waarvan het Drentse deel: € 310.124

Vreemd vermogen op 31-12

0

Resultaat (voor bestemming)

€ 39.833 (31-12-2014),
waarvan het Drentse deel:
 € 9.416

Stichting Bodembeheer Schoonebeek

Naam verbonden partij

 Stichting Bodembeheer Schoonebeek

Website

 geen

Rechtsvorm

 Stichting

Vestigingsplaats

 Nieuw-Weerdinge

Doel

Het versterken van de bodemkwaliteit in aangewezen landinrichtingsgebieden in de provincie Drenthe waar bodemverontreiniging risico's veroorzaakt en een belemmering vormt voor de landinrichting en de landbouw.

Koppeling provinciale begroting (programma/product)

Bijgedragen wordt aan de realisatie van provinciaal beleid - Programma 5, producten 5.2 en 5.3 (beleidsopgaven 8312201 en 8312301).

Openbaar belang

Het beperken, terugdringen en voorkomen van de verspreiding in het milieu, incl. landbouwproducten, van in de bodem aanwezige verontreinigende stoffen, 

Overzicht activiteiten

Het verrichten van bodemonderzoek en bodemsaneringen en het uitvoeren van beheersmaatregelen. het beheren van fondsen ter bekostiging vande maatregelen en het vrijwaren van eigenaren van verontreinigde locaties.

Beoogd resultaat

 zie doel.

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

 6%

Financieel belang

 geen

Bestuurlijke belang

1. Deelname aan en stemrecht in de Raad van Toezicht;
2. Toepassing Wet bodembescherming.

Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur

Voor de Raad van Toezicht (RvT) 

Dochterondernemingen

 geen.

Overige activiteiten

 geen.

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

 Ja.

Invloed uitoefenen

De RvT ziet toe op de directie en op de algemene gang van zaken van de Stichting. De Raad heeft 9 leden. Het Drentse lidmaatschap wordt bemenst door de milieugedeputeerde. Iedere deelnemer heeft één stem. Besluiten worden genomen o.b.v. volstrekte meerderheid. Doorgaans wordt het Drentse lidmaatschap uitgevoerd door een waarnemend ambtenaar van team MBE.

Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Het voorzitterschap wordt bekleed door het lid van de gemeente Emmen. Voor de RvT is de hoedanigheid van gedeputeerde toereikend.

Risico's

 geen

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

€ 0 (voorzieningen € 2.382.689) (per 31-12-2014)

Vreemd vermogen op 31-12

 € 7.279 (per 31-12-2014)

Resultaat (voor bestemming)

 € 0

LMA

Naam verbonden partij

 Stichting Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA)

Website

 www.lma.nl

Rechtsvorm

 Stichting

Vestigingsplaats

 Den Haag

Doel

Uitvoering geven aan wettelijk taak Provincies: het mogelijk maken en verwerken van meldingen afvalstoffen, beheer gegevens, beheer helpdesk, etc.

Koppeling provinciale begroting (programma/product)

Programma 5, Milieu, Energie & Bodem/Product 5.2 Milieu

Openbaar belang

Uitvoering geven aan wettelijke taak Provincies. De meldgegevens zijn naast gebruik door de provincies, landelijk beschikbaar voor andere handhavende instanties, zoals gemeenten, politie, NVWA Inspectie Leefomgeving en Transport.

Overzicht activiteiten

- het verwerken van de meldingen van bedrijfsafval en gevaarlijke afvalstoffen;
- het beschikbaar stellen van meldgegevens aan overheden en andere instanties;
- het geven van voorlichting over de meldingensystematiek;
- het bewaken van de kwaliteit van de databases met meldgegevens;
- het signaleren van en communiceren over eventuele systeemfouten;
- het bijhouden van een bestand waarin gegevens over vergunningen worden vastgelegd;
- het op verzoek analyseren van meldgegevens voor met name handhaving en beleid.
- het uitgeven en intrekken van verwerkersnummers
- het rappelleren indien geen melding wordt gedaan

Beoogd resultaat

Inzicht in meldingen van afvalstoffen ten behoeve van het toezicht op ontdoeners en verwerkers van afval.

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

 1/12

Financieel belang

 Jaarlijkse bijdrage van € 151.951,-

Bestuurlijke belang

 Lid van de Raad van Toezicht LMA

Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur

 n.v.t.

Dochterondernemingen

 geen

Overige activiteiten

 geen

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

 niet bekend

Invloed uitoefenen

Raad van toezicht (bestuurlijk) Landelijk Administratief Toezichthoudersoverleg (LAT, ambtelijk) via IPO AAC en BAC VTH

Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen

 niet van toepassing

Risico's

 geen specifieke risico's

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

 € 2.343.629 per ultimo 2014
waarvan € 1.366.183 bestemd

Vreemd vermogen op 31-12

 € 0

€ 0

Resultaat (voor bestemming)

 € -/- 560.783 over 2014

€ -/- 644.703 over 2014

Drentse Energie Organisatie (DEO)

Naam verbonden partij

Stichting Drentse Energie Organisatie

Website

www.drentseenergieorganisatie.nl

Rechtsvorm

Stichting

Vestigingsplaats

Assen

Doel

De Drentse Energie Organisatie is een financierings- en investeringsmaatschappij die de energietransitie in Drenthe wil versnellen. Versnelling van de energietransitie is nodig om de provinciale klimaatdoelstellingen te behalen en biedt kansen voor duurzame economische ontwikkelingen voor de regio. Daarnaast is de transitie noodzakelijke voor de toekomstige voorzieningszekerheid en betaalbaarheid van energie.

Koppeling met provinciale begroting

Programma 5.1 Energie

Openbaar belang

Het versnellen van de energietransitie draagt bij aan het betaalbaar houden van energielasten. De projecten waarmee deze transitie gestalte krijgt dragen bij aan werkgelegenheid door de economische spin-off van de projecten. De projecten dragen daarnaast bij aan de Drentse doelstellingen voor duurzame energieproductie en CO2-reductie.

Overzicht activiteiten

  • Drentse Energie Organisatie als projectfinancier: Een lening vanuit de Drentse Energie Organisatie onderscheidt zich van een traditionele bancaire lening door de manier waarop de financieringsvoorwaarden worden vastgesteld. Het vaststellen van de rente- en aflossingsvoorwaarden gebeurt op basis van de kenmerken van het project, daarnaast kunnen maatschappelijke baten meewegen. Het financieringsbeleid van de Drentse Energie Organisatie is gericht op het mogelijk maken van projecten.
  • Drentse Energie Organisatie als borg- en garantsteller: Naast directe financiering kan de Drentse Energie Organisatie onder strikte voorwaarden als borg of garantsteller op te treden. Hierbij verplicht de Drentse Energie Organisatie zich om de verplichting van de schuldenaar na te komen, wanneer deze dat zelf niet kan.
  • Drentse Energie Organisatie als projectinvesteerder: De Drentse Energie Organisatie heeft naast de rol van projectfinancier ook de mogelijkheid om (tijdelijk) als projectinvesteerder op te treden. Het voor de realisatie van een duurzaam energieproject benodigde kapitaal wordt bijeengebracht door investeerders aangevuld met een vorm van financiering. De investeerders ontvangen voor het ingebrachte kapitaal een aandelenbelang in het project.

Beoogd resultaat

Stimuleren van duurzame investeringen in energieprojecten

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

DEO wordt d.m.v. subsidie voor 100% gefinancierd door de provincie Drenthe.

Financieel belang

Het financiële belang van de provincie is gelegen in de subsidie (eenmalig 29,2 miljoen) die is verleend door de provincie (voor de periode van 2011-2020). Normaal gesproken is bij het verlenen van subsidie geen sprake van een financieel belang zoals aangegeven in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten bij een verbonden partij. Bij de stichting DEO ligt dat anders. De middelen uit de subsidie worden door de stichting revolverend ingezet in duurzame energieprojecten. Dit kan door middelen van leningen, garantiestelling of participatie.
De stichting DEO is opgericht voor bepaalde tijd, tot en met 2020. Het batig saldo van de DEO vervalt aan de provincie.

Bestuurlijke belang

Strikt genomen is er volgens de regels geen bestuurlijk belang maar doordat de provincie de oprichter van de stichting is, is er sprake van een zekere bestuurlijke verbondenheid, waardoor gekozen is deze organisatie aan te merken als verbonden partij.

Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur

Volgens de statuten van DEO voorziet de Raad van Toezicht zelf in vacatures, met dien verstande dat het college van GS steeds het recht heeft om tenminste één lid van de RvT voor te dragen. Een bestuurlijk belang in de zin dat de provincie een zetel heeft in het bestuur is er dus niet.

Dochterondernemingen

Nee

Overige activiteiten

Nee

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Er is een bestuur (directeur) en een Raad van Toezicht.

Invloed uitoefenen

DEO heeft een subsidierelatie met de provincie. De eisen t.b.v. deze subsidie zijn vastgelegd in een programma van eisen. Via een jaarlijkse verantwoordingsrapportage wordt verantwoording afgelegd. Op basis van de bevindingen vindt een jaarlijks bestuurlijk overleg met directeur plaats.

Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Niet van toepassing

Risico's

Risico’s hebben de omvang van het beschikbaar gestelde kapitaal. Het is mogelijk dat de provincie door mogelijk verschillende oorzaken (tegenvallende rendementen, faillissement van de ontvangers van een lening van DEO of faillissement van DEO zelf) het beschikbaar gestelde bedrag niet revolverend zal blijken te zijn.

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

 n.v.t.

n.v.t.

Vreemd vermogen op 31-12

 n.v.t.

n.v.t.

Resultaat

 n.v.t.

n.v.t.

Stichting Drentse Bedrijfslocaties

De opdrachtverlening aan NOM op terrein van Acquisitie loopt met ingang van 2015 niet meer vanuit de stichting, maar rechtstreeks vanuit de provincie (en desgewenst gemeenten). De bestuurlijke afstemming op economisch terrein tussen provincie en gemeenten, wordt nu gerealiseerd via de bestaande overlegstructuur Vereniging Drentse Gemeenten (VDG).

De Stichting Drentse Bedrijvenlocaties (DBL) wordt opgeheven (proces via notaris en KvK). De afwikkeling hiervan zal in 2016 zijn afgerond.

Reglementen

Fonds nazorg gesloten stortplaatsen

Naam verbonden partij

Fonds nazorg gesloten stortplaatsen provincie Drenthe

Website

N.v.t.

Rechtsvorm

Regelement (ingesteld obv de Wet Milieubeheer)

Vestigingsplaats

Assen

Doel

Financiering voor eeuwigdurende nazorg van gesloten stortplaatsen mogelijk maken conform Wet Milieubeheer artikel 15.47.

Koppeling provinciale begroting (programma/product)

De provincie heeft de wettelijke taak om eeuwigdurende nazorg uit te voeren. In de Leemtewet Bodembescherming is vastgelegd dat de provincies na overdracht van de
stortplaats bestuurlijk, organisatorisch en financieel verantwoordelijk is voor de eeuwigdurende nazorg van stortplaatsen waar op of na 1 september 1996 nog afval is gestort.
Voor de Provincie Drenthe geldt dit voor twee stortplaatsen: Meisner Noord-Drenthe BV te Ubbena (in eigendom bij SITA Holding) en Attero Noord BV te Wijster. De middelen
om deze wettelijke taak uit te voeren zijn ondergebracht in het Fonds nazorg gesloten stortplaatsen Provincie Drenthe.

Openbaar belang

Gesloten stortplaatsen die voldoen aan wettelijke normen.

Overzicht activiteiten

Beleggen van heffingen die de exploitanten van de stortplaatsen, te weten Attero Noord in Wijster, betalen. Ook is sprake van een zorgplicht, welke uit de volgende activiteiten
kan bestaan:
· maatregelen strekkende tot het instandhouden en onderhouden, alsmede het herstellen, verbeteren of vervangen van voorzieningen ter bescherming van de bodem;
· het regelmatig inspecteren van voorzieningen ter bescherming van de bodem;
· het regelmatig onderzoeken van de bodem onder de stortplaats.

Beoogd resultaat

Fondsvermogen dat niet meer dan 10% afwijkt van de netto contante waarde van het doelvermogen. Bij meer afwijking wordt een heffing opgelegd.

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

‘100%’. De provincie is beheerder van het fonds.

Financieel belang

N.v.t.

Bestuurlijke belang

Gedeputeerde staten vormen het algemeen bestuur van het fonds. Het dagelijks bestuur bestaat uit 2 gedeputeerden, waaronder in ieder geval de gedeputeerde voor financiën
en de gedeputeerde die belast is met de nazorg.

Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur

N.v.t.

Dochterondernemingen

N.v.t.

Overige activiteiten

Geen

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Ja. Corporate Governance is vastgelegd in het Reglement Fonds nazorg gesloten stortplaatsen provincie Drenthe. Dit betekent dat GS het algemeen bestuur vormen en het
dagelijks bestuur gevormd wordt door gedeputeerde financiën en gedeputeerde milieu.Minstens tweemaal per jaar vergadert het AB.

Invloed uitoefenen

Het DB kan beleidswijzigingen voorstellen aan het AB. Een besluit kan slechts genomen worden door het AB.

Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen

N.v.t.

Risico's

Financieel risico: het door Attero niet nakomen van de financiele verplichtingen. Het risico heeft zich niet voorgedaan in 2015.

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2014

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

7.778.284

7.778.284

Vreemd vermogen op 31-12

2.009

0

Resultaat (voor bestemming)

485.949

282.840

Naamloze Vennootschappen

Noordelijke ontwikkelingsmaatschappij (NOM)

Naam verbonden partij

Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord- Nederland (NV NOM)

Website

www.nom.nl

Rechtsvorm

NV

Vestigingsplaats

Groningen

Doel

Het stimuleren van de regionale economische structuur en werkgelegenheid. 

Koppeling provinciale begroting (programma/product)

Programma 2 Regionale economie, product 2.2 Versterken regionale innovatiekracht

Openbaar belang

Versterking noordelijke economie.

Overzicht activiteiten

De NOM voert voor haar aandeelhouders (Ministerie van EZ en de drie noordelijke provincies) de volgende kerntaken uit:

  • het verstrekken van financiering aan kansrijke ondernemingen in Noord-Nederland (NOM Finance);
  • het acquireren van (buitenlandse) bedrijven voor Noord-Nederland en accountmanagement voor het bestaande bedrijfsleven in Noord-Nederland (NOM Foreign Direct Investment);
  • het ontwikkelen en uitvoeren van grootschalige innovatieprojecten, van idee naar een marktrijp product (NOM Business Development).

Beoogd resultaat

Het ontwikkelbedrijf heeft de doelstellingen met betrekking tot het creëren en behouden van arbeidsplaatsen, de investeringen en de innovatie impuls ruim gehaald (NOM jaarverslag 2013).

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

0.01 % aandelen, net als provincie Groningen en provincie Fryslân. Overige aandelen (99,7%) in handen van Ministerie van Economische Zaken.
Provincies zijn met Ministerie in onderhandeling over het overnemen van aandelen. Besluitvorming hierover wordt verwacht in 2016.

Financieel belang

In 2015 € 325.000,-- bijgedragen in exploitatie NOM.

Bestuurlijke belang

Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders

Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur

Nee.

Dochterondernemingen

Venture Kapitaalfonds II BV (100%)
Venture Kapitaalfonds III BV (100%)
Drentse Participatiemaatschappij (100%)
Participatiemaatschappij Ondernemend Groningen BV (100%)

Overige activiteiten

Niet van toepassing

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Ja

Invloed uitoefenen

Als aandeelhouder invloed via de AvA.

Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Aandeelhouders doen geen concrete voordracht, maar hebben voor de vennootschap een profielschets RvC vastgesteld. Binnen dit kader vinden benoemingen plaats.

Risico's

Op dit moment gelet op aandeel van 0,01% beperkt.

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2014

Begroot 2016

Eigen vermogen op 31-12

 € 79.466.000,--

Vreemd vermogen op 31-12

 €   3.359.000,--

Resultaat (voor bestemming)

 €   9.010.000,--

Groningen Airport Eelde

Naam verbonden partij

 Groningen Airport Eelde N.V. (GAE)

Website

 www.groningenairport.nl

Rechtsvorm

 Naamloze Vennootschap

Vestigingsplaats

 Eelde

Doel

Uitoefening van het luchthavenbedrijf, waaronder voornamelijk de aanleg, het onderhoud, de ontwikkeling, exploitatie van het luchtvaartterrein inclusief het verrichten van daaraan verbonden handelingen van commerciële of financiële aard (art. 2 lid 1a Statuten GAE).

Koppeling provinciale begroting (programma/product)

Programma 2 Regionale economie, product 2.2 Versterken regionale innovatiekracht en Programma 3 Regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer, product 3.1 Bereikbaarheid.

Openbaar belang

De luchthaven vormt een ‘essentiële infrastructurele basisvoorziening’ die bijdraagt aan de internationale en sociaalmaatschappelijke bereikbaarheid van Noord-Nederland. Zij maakt daarmee deel uit van het totaalpakket aan keuzes in mobiliteit voor inwoners en bedrijven. Daarnaast fungeert de luchthaven als katalysator voor het regionale vestigingsklimaat en levert zij een belangrijke bijdrage aan de regionale werkgelegenheid, als zodanig passend binnen de doelen zoals opgenomen in product 2.2. Via onder meer de accommodatie van medische vluchten en het belangrijkste opleidingscentrum van verkeersvliegers in Nederland vervult GAE ook een duidelijke maatschappelijke functie.

Overzicht activiteiten

Groningen Airport Eelde N.V. zet zich in voor een duurzame ontwikkeling van het luchtvaartbedrijf met een optimaal economisch en sociaal-maatschappelijk rendement. Vanuit dat oogpunt wordt continu gewerkt aan het luchthavenproduct waaronder aan de luchthaven verbonden diensten, de ruimtelijke ontwikkeling van het luchthaventerrein en het bestemmingsportfolio.

Beoogd resultaat

Versterken van de regionale economie

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

De provincie Drenthe bezit 30% van de aandelen.Overige aandelen in handen van de provincie Groningen (30%), de gemeente Groningen (26%), de gemeente Assen (10%) en de gemeente Tynaarlo (4%).

Financieel belang

Er is geen bijdrage van de provincie voor dit jaar

Bestuurlijke belang

Lidmaatschap van AvA

Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur

Drenthe heeft als aandeelhouder voor één lid van de RvC tevens een voordrachtsrecht

Dochterondernemingen

Nee

Overige activiteiten

Nee

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Ja

Invloed uitoefenen

Stemrecht in de AvA

Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen

In 2012 is een nieuwe algemene profielschets vastgesteld waaraan elk lid van de RvC moet voldoen. In overleg met de RvC wordt door de voordragende aandeelhouder een specifieke profielschets opgesteld voor de betreffende vacature waarvoor zij een voordracht kan doen. Deze profielschets wordt vastgesteld door de AvA.

Risico's

Risico's blijven beperkt tot de omvang van de kapitaalinbreng in geval van een faillissement. Het aandelenkapitaal van de provincie Drenthe is nominaal gewaardeerd op € 1.252.443,--. Drentse storting € 2.156.434,-- (7 x € 308.062,--) in de agioreserve. 

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2014

Begroot 2016

Eigen vermogen op 31-12

 € 14.161.147,--

€ 11.949.147,-- 

Vreemd vermogen op 31-12

 € 3.736.076,--

€ 3.251.957,--

Resultaat (voor bestemming)

 € 893.304,-- negatief

 € 1.226.000,-- negatief

Enexis N.V

Naam verbonden partij

Enexis Holding NV

Website

http://jaarverslag.enexis.nl/

Rechtsvorm

Enexis Holding NV is een naamloze vennootschap

Vestigingsplaats

Rosmalen

Doel

Enexis zet alles in het werk voor een duurzame, betrouwbare en betaalbare energiedistributie (Missie uit Jaarverslag 2011).

Koppeling met provinciale begroting

Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen

Openbaar belang

Energiedistributie wordt gezien als publieke taak; vandaar dat de aandelen Enexis in publieke handen moeten blijven. 

Overzicht activiteiten

Enexis is een netwerkbedrijf dat ingevolge de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON), ook wel splitsingswet genoemd, alle netwerkactiviteiten van het voormalige Essent bezit en beheert. Wel zijn de 150 kV-netten inmiddels verkocht aan TenneT. 

Beoogd resultaat

-

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en
gemeenten. 

Financieel belang

idem 

Bestuurlijke belang

Stemrecht in de AVA.

Recht om voordracht te doen voor lid RvC

Niet aan de orde

Dochterondernemingen

Fudura

Overige activiteiten

Fudura verzorgt meetdiensten voor zakelijke klanten, levert een commercieel dienstenpakket aan klanten met een eigen infrastructuur en ontwikkelt nieuwe, duurzame producten in het kader van de energietransitie. 

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Ja

Invloed uitoefenen

De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. 

Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Niet van toepassing

Risico's

De aandeelhouders lopen het risico ( een deel van) de boekwaarde te moeten afwaarderen. Dit risico is zeer gering, aangezien Enexis opereert in een gereguleerde markt.
Deze markt staat onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis.
Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist. Enexis heeft op dit moment meer dan 50% eigen vermogen.
Gecombineerd met de achtergestelde status van de "Vordering op Enexis vennootschap" levert dit een laat risico op voor de aandeelhouders van Enexis Holding NV.
Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Dit risico wordt gemitigeerd door een overeengekomen garantiedividend van € 100 miljoen. 

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

n.n.b.

n.v.t.

Vreemd vermogen op 31-12

n.n.b.

n.v.t.

Resultaat

n.n.b.

n.v.t.

Ontvangen dividend

n.n.b.

n.v.t.

Attero N.V.

Op 22 mei 2014 heeft de provincie Drenthe - met vrijwel alle andere voormalige aandeelhouders - de
aandelen van Attero Holding NV verkocht aan Waterland Private Equity BV. De provincie Drenthe is geen aandeelhouder meer van Attero Holding NV.

N.V. Waterleidingmaatschappij

Naam verbonden partij

Waterleidingmaatschappij Drenthe

Website

www.wmd.nl

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap

Vestigingsplaats

Assen

Doel

Zorg voor en de instandhouding van (drink)watervoorziening in het verzorgingsgebied

Koppeling met proviciale begroting

Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen

Openbaar belang

Drinkwater van goede kwaliteit en tegen een acceptabele prijs, vastgelegd in de Drinkwaterwet

Overzicht activiteiten

Zorg en instandhouding van (drink)watervoorziening in WMD verzorgingsgebied.

Beoogd resultaat

Zorg en instandhouding van (drink)watervoorziening in WMD verzorgingsgebied.

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

50 %

Financieel belang

Geen

Bestuurlijke belang

Stemrecht in de AvA

Recht om voordracht te doen voor lid RvC

Ja. (Het door de provincie voorgedragen lid is voorzitter van de RvC.)

Dochterondernemingen

 -   Noordwater BV
-   NieuWater BV
-   Drentse Golf en Countryclub BV
-   Futuro BV
-   Waterfund Holland BV
-   Waterlaboratorium Noord BV

Overige activiteiten

Nee

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Ja, is vastgelegd in de Statuten, het Directiestatuut en het Reglement Raad van Commissarissen

Invloed uitoefenen

Via AvA

Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Op grond van de Corporate Gorvernance Code moet een commissaris geschikt zijn om de hoofdlijnen van het totale beleid te beoordelen en beschikt hij over specifieke deskundigheid die noodzakelijk is voor de vervulling van zijn taak. Tevens moet elke vorm en schijn van belangenverstrengeling tussen vennootschap en bestuurder worden vermeden.

Risico's

Het proces rond de Jaarrekening 2014 van de WMD heeft uitgewezen, dat het van groot belang is dat de aandeelhouders tijdig en volledig worden geïnformeerd over de risico's die de vennootschap loopt. In de Jaarrekening 2014 van de WMD wordt het financiële effect van de afbouw van de Indonesie-activiteiten van de WMD meegenomen met de daarbij behorende risico's. Dit zet het resultaat over 2014 onder druk. De enkelvoudige winst- en verliesrekening 2014 sluit voorlopig met een negatief saldo van € 2.874.000 (geconsolideerd € 1.322.000 negatief). Een en ander wordt mede veroorzaakt door de verwerking van de resultaten van de deelnemingen (met name Noordwater BV) in de geconsolideerde jaarrekening.

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

 n.n.b.

 ca. 46,2 miljoen (FP 2015)

Vreemd vermogen op 31-12

 n.n.b.

 ca. 122,5 miljoen (FP 2015)

Resultaat (voor bestemming)

 n.n.b.

 ca. 2,5 miljoen (FP 2015)

Nederlandse Waterschapsbank (NWB)

Naam verbonden partij

Nederlandse Waterschapsbank

Website

www.nwbbank.com

Rechtsvorm

Naamloze Vennootschap

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel

Uitoefening van het bankbedrijf door onder andere het verstrekken van kredieten aan waterschappen en ander publiekrechtelijke en daarmee gelijk te stellen lichamen. Voor het bereiken van dit doel dient de NWB te voorzien in haar funding. De bank doet dit door het uitgeven van schuldpapier onder haar emissieprogramma's.

Koppeling provinciale begroting (programma/product)

Programma 10. Middelen en bedrijfsvoering
Product 10.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen

Openbaar belang

De NWB is een belangrijke kredietverstrekker in de publieke sector. Het oogmerk is tegen zo gunstig mogelijke tarieven kredieten te verstrekken.

Overzicht activiteiten

De NWB heeft een breed assortiment aan leningsvormen binnen de Nederlandse (semi) publieke sector. Ze verstrekken kredieten aan decentrale overheden, samenwerkingsverbanden van decentrale overheden en instellingen die in bezit zijn van een garantie van een decentrale overheid. Daarnaast financieren ze instellingen op het gebied van volkshuisvesting en gezondheidszorg indien er sprake is van een borging van het waarborgfonds.

Beoogd resultaat

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

Aandelen: 0,32% (40 stuks)

Financieel belang

Ontvangen dividend over 2014 € 0,--

Bestuurlijke belang

Als mede-eigenaar is de provincie Drenthe betrokken bij de verdere ontwikkeling van de NWB en haar doelen via stemrecht.

Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur

Nee

Dochterondernemingen

Nee

Overige activiteiten

Niet van toepassing

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Ja

Invloed uitoefenen

Via stemrecht AVA

Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen

 -

Risico's

Geen specifieke risico's

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

€   1.303.000.000,--

onbekend

Vreemd vermogen op 31-12

€ 86.946.000.000,--

onbekend

Resultaat (voor bestemming)

€        49.000.000,--

onbekend

Bank Nederlandse gemeenten (BNG)

Naam verbonden partij

Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Website

www.bngbank.nl

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel

De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publiekeke taak. Voor het bereiken van dit doel dient de BNG te voorzien in haar funding. De bank doet dit door het uitgeven van schuldpapier onder haar emissieprogramma's.

Koppeling provinciale begroting (programma/product)

Programma 10. Middelen en bedrijfsvoering
Product 10.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen

Openbaar belang

De BNG is een belangrijke kredietverstrekker in de publieke sector. Het oogmerk is tegen zo gunstig mogelijke tarieven kredieten te verstrekken.

Overzicht activiteiten

BNG biedt een compleet pakket van financiële diensten in de (semi) publieke sector met faciliteiten voor electronisch betalingsverkeer, rekening-courant, financieren en beleggen, treasury en aanvullende adviesdiensten.

Beoogd resultaat

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

Aandelen: 0,09% (87.750 stuks)

Financieel belang

Ontvangen dividend over 2014 € 50.018,--

Bestuurlijke belang

Als mede-eigenaar is de provincie Drenthe betrokken bij de verdere ontwikkeling van de BNG en haar doelen via stemrecht.

Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur

 Nee

Dochterondernemingen

Hypotheekfonds voor Overheidspersoneel, BNG Vermogensbeheer (2016 overgenomen door verzekeraar ASR)

Overige activiteiten

Niet van toepassing

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

 Ja

Invloed uitoefenen

via stemrecht AVA

Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen

 -

Risico's

 Geen specifieke risico's

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

 € 3.582.0000.000

 onbekend

Vreemd vermogen op 31-12

 € 149.923.000.000

 onbekend

Resultaat (voor bestemming)

€ 126.000.000

 onbekend

Besloten Vennootschappen

Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.

Naam verbonden partij

Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV

Website

-

Rechtsvorm

Besloten vennootschap

Vestigingsplaats

‘s Hertogenbosch 

Doel

Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V., tevens voor 50% eigenaar van EPZ, heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (“PBE”). In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap B.V..

Koppeling met provinciale begroting

Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen

Openbaar belang

Geen specifiek openbaar belang 

Overzicht activiteiten

Binnen PBE is nog vanaf medio 2012 een bedrag van € 1,6 mln.(merendeel aandelenkapitaal) achtergebleven om mogelijke zaken die uit de verkoop voortkomen af te wikkelen. Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ.

Beoogd resultaat

Afhankelijk van de uitkomst van met het Ministerie van Economische Zaken zou PBE evenals Verkoop Vennootschap BV en CBL Vennootschap BV begin 2016 geliquideerd kunnen worden. 

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten.

Financieel belang

Idem

Bestuurlijke belang

Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. 

Recht om voordracht te doen voor lid RvC

Niet aan de orde

Dochterondernemingen

Geen 

Overige activiteiten

Geen 

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Ja

Invloed uitoefenen

Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie.

Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Niet van toepassing

Risico's

Eventuele claims komen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap BV). Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (€ 1.496.822) (art 2.:81 BW).  

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

 n.n.b.

 € 1,6 mln.

Vreemd vermogen op 31-12

 n.n.b.

 € 112.800

Resultaat (voor bestemming)

 n.n.b.

 -/- € 13.100

Verkoop Vennootschap

Naam verbonden partij

Verkoop vennootschap B.V.

Website

-

Rechtsvorm

Besloten vennootschap

Vestigingsplaats

‘s Hertogenbosch 

Doel

In het kader van de verkoop van Essent aan RWE hebben de verkopende aandeelhouders een aantal garanties en vrijwaringen gegeven aan RWE. Het merendeel van deze garanties en vrijwaringen is door de verkopende aandeelhouders overgedragen aan Verkoop Vennootschap. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims heeft RWE bedongen dat een deel van de verkoopopbrengst door de verkopende aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd in het General Escrow Fonds wordt aangehouden. Buiten het bedrag dat in het General Escrow Fonds zal worden gehouden, zijn de verkopende aandeelhouders niet aansprakelijk voor inbreuken op garanties en vrijwaringen. 

Koppeling met provinciale begroting

Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen

Openbaar belang

Geen specifiek openbaar belang

Overzicht activiteiten

De functie van Verkoop Vennootschap B.V. is tweeërlei:

  • namens de verkopende aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RWE;
  • het geven van instructies aan de escrow agent wat betreft het beheer van het bedrag dat in het General Escrow Fonds is gestort. Het General Escrow Fonds wordt belegd conform de FIDO/RUDDO-regels, die gelden voor decentrale overheden.

Het vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009 € 800 mln. In april 2011 is het eerste deel (€ 360 mln.) en in september 2015 (€ 326,9 mln.) is het tweede deel van het General Escrow minus gemelde claims door RWE vrijgevallen en aan de aanhouders uitgekeerd. In het General Escrow Fonds resteert nu nog een bedrag van € 113 mln. voor de afwikkeling van claims van RWE als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de Verkopende Aandeelhouders zijn afgegeven.

Beoogd resultaat

De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims (die door RWE tot uiterlijk 30 september 2015 konden worden ingediend) worden afgewikkeld. RWE heeft eind 2015 per saldo een totaalbedrag aan belastingclaims (rekening houdend met belastingteruggaven en vrijval voorzieningen) ingediend van € 38.100.000 (exclusief eventuele additionele correcties in verband met Attero / Enexis). RWE en Verkoop Vennootschap B.V. hebben op dit moment nog geen overeenstemming over de afwikkeling van deze belastingzaken. Gelet op de verdere afwikkeling van de belastingclaims van RWE, kan over de omvang van de gedeeltelijke vrijval van € 113 miljoen, nog geen uitspraak worden gedaan. Naar verwachting zal in de 1e helft van 2016 de discussie met RWE over de belastingclaims worden afgerond. De vennootschap zal naar verwachting in de eerste helft van 2016 worden geliquideerd.

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten. 

Financieel belang

idem 

Bestuurlijke belang

Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. 

Recht om voordracht te doen voor lid RvC

Niet aan de orde

Dochterondernemingen

Geen 

Overige activiteiten

Geen 

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Ja

Invloed uitoefenen

Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. 

Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Niet van toepassing

Risico's

Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van RWE als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de Verkopende Aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag van € 113 miljoen dat nu nog in het General Escrow Fonds resteert.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

 n.n.b.

 € 76,5 mln.

Vreemd vermogen op 31-12

 n.n.b.

 € 38,3 mln.

Resultaat (voor bestemming)

 n.n.b.

 € 41 mln.

CBL (Cross Border Leases) vennootschap

Naam verbonden partij

Cross Border Leases Vennootschap B.V.

Website

-

Rechtsvorm

CBL Cross Border Leases is een besloten vennootschap. 

Vestigingsplaats

‘s Hertogenbosch 

Doel

De functie van deze vennootschap is de verkopende aandeel-houders van energiebedrijf Essent (“Verkopende Aandeel-houders”) te vertegenwoordigen als medebeheerder (naast RWE, Essent en Enexis) van het CBL Escrow Fonds en te fungeren als "doorgeefluik" voor betalingen in en uit het CBL Escrow Fonds.
Voor zover na beëindiging van alle CBL’s (CBL: Cross Border Leases) en de betaling uit het CBL Escrow Fonds van de daarmee corresponderende voortijdige beëindigingsvergoedingen nog geld overblijft in het CBL Escrow Fonds, wordt het resterende bedrag in de verhouding 50%-50% verdeeld tussen RWE en Verkopende Aandeelhouders.

Koppeling met provinciale begroting

Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen

Openbaar belang

Geen specifiek openbaar belang. 

Overzicht activiteiten

Het initieel vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln. Eind juni 2011 zijn de laatste CBL-overeenkomsten vervroegd beëindigd. Na aftrek van het bedrag dat nodig was voor deze beëindigingen van de CBL’s resteert er nog een bedrag van afgerond $ 19,7 mln.
Naar verwachting zal op dit bedrag in 2016 een bedrag benodigd zijn voor advies- en andere afwikkelingskosten. De advies- en andere afwikkelingskosten worden ingeschat op ongeveer $ 700.000. Dit betekent dat naar verwachting een restantbedrag van ongeveer $ 19 mln. uiteindelijk in de verhouding 50-50 zal kunnen worden uitbetaald aan de Verkopende Aandeelhouders en RWE en dat het fonds daarna geliquideerd kan worden.

Beoogd resultaat

De vennootschap zal naar verwachting in de eerste helft van 2016 worden geliquideerd.

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten. 

Financieel belang

idem

Bestuurlijke belang

Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie.  

Recht om voordracht te doen voor lid RvC

Niet van toepassing 

Dochterondernemingen

Geen

Overige activiteiten

Geen

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Ja 

Invloed uitoefenen

De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. 

Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Niet van toepassing

Risico's

Met de voortijdige beëindiging van alle CBL-contracten is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de Verkopende Aandeelhouders ter hoogte van het bedrag in het CBL Escrow Fonds ($ 19,7 mln.). Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de Verkopende Aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

 n.n.b.

 $ 9,8 mln.

Vreemd vermogen op 31-12

 n.n.b.

 $ 117.000

Resultaat (voor bestemming)

 n.n.b.

 ($ 30.000 (na belasting)

Vordering op Enexis

Naam verbonden partij

Vordering op Enexis BV

Website

-

Rechtsvorm

Besloten vennootschap 

Vestigingsplaats

‘s Hertogenbosch

Doel

Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland werd Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (later Enexis) enerzijds en een productie- en leveringsbedrijf (het deel dat verkocht is aan RWE) anderzijds. Essent heeft eind 2007 een herstructurering doorgevoerd waarbij de economische eigendom van de gas- en elektriciteitsnetten binnen de Essent-groep zijn verkocht en overgedragen aan Enexis tegen de geschatte fair market value. Omdat Enexis destijds over onvoldoende contante middelen beschikte om de koopprijs hiervoor te betalen is deze omgezet in een lening van Essent. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer was opgenomen dat er na splitsing geen financiële kruisverbanden mochten bestaan. Omdat het op dat moment niet mogelijk was om de lening extern te financieren is besloten de lening over te dragen aan de verkopende aandeelhouders van Essent.
Op het moment van overdracht bedroeg de vordering € 1,8 miljard. De vordering is vastgelegd in een leningovereenkomst bestaande uit vier tranches:
1e tranche: EUR 450 mln., looptijd 3 jaar, rente 3,27%
2e tranche: EUR 500 mln., looptijd 5 jaar, rente 4,1%
3e tranche: EUR 500 mln., looptijd 7 jaar, rente 4,65%
4e tranche: EUR 350 mln., looptijd 10 jaar, rente 7,2%
Enexis is gerechtigd om de tranches maximaal 1 jaar voor einde termijn vervroegd geheel of gedeeltelijk af te lossen. Op basis van de aanwijzing van de Minister van Economische Zaken is de 4e tranche van € 350 miljoen geoormerkt als mogelijke toekomstige conversie naar het eigen vermogen.
In januari 2012 heeft Enexis de 1e tranche en in oktober 2013 de 2e tranche van de aandeelhouderslening vervroegd afgelost.

Koppeling met provinciale begroting

Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen

Openbaar belang

Geen specifiek openbaar belang. 

Overzicht activiteiten

Eind december 2015 resteren nog de leningen van de 3e en 4e tranche. Enexis is eventueel gerechtigd de 3e tranche in de periode 30 september 2015 – 30 september 2016 geheel of gedeeltelijk vervroegd af te lossen. Deze tranche zal in ieder geval uiterlijk 30 september 2016 worden afgelost. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen.

Beoogd resultaat

Beheer bruglening

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten.

Financieel belang

idem

Bestuurlijke belang

Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. 

Recht om voordracht te doen voor lid RvC

Niet aan de orde

Dochterondernemingen

Geen

Overige activiteiten

Geen

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Ja

Invloed uitoefenen

Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. 

Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Niet van toepassing

Risico's

De aandeelhouders lopen zeer beheerst geachte risico’s op Enexis voor de niet -tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

 n.n.b.

 € 54.000

Vreemd vermogen op 31-12

 n.n.b.

 € 862,2 mln.

Resultaat (voor bestemming)

 n.n.b.

 -/- € 16.700

CSV Amsterdam B.V.

Naam verbonden partij

CSV Amsterdam BV

Website

-

Rechtsvorm

Besloten vennootschap

Vestigingsplaats

's Hertogenbosch

Doel

Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:

  1. namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON;
  2. namens de verkopende aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V. (“Waterland”);
  3. het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. verkoop Attero is gestort. 

(ad. a)
In februari 2008 is Essent, met toestemming van de publieke aandeelhouders, een procedure begonnen tegen de Staat der Nederlanden waarin zij een verklaring voor recht vragen dat bepaalde bepalingen van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (“WON”) onverbindend zijn. Als gevolg van de WON (en de als gevolg daarvan doorgevoerde splitsing tussen het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en netwerkbedrijf anderzijds) hebben haar aandeelhouders schade geleden. Vanwege praktische moeilijkheden om de juridische procedure aan de Verkopende Aandeelhouders van Essent over te dragen, hebben de Verkopende Aandeelhouders en RWE afgesproken dat de onderliggende (declaratoire) procedure over de vraag of (delen van) de WON onverbindend zijn, ook na afronding van de transactie met RWE, door Essent zal worden gevoerd. De Verkopende Aandeelhouders en RWE zijn verder overeengekomen dat de eventuele schadevergoedingsvordering van Essent op de Staat der Nederlanden die zou kunnen ontstaan als de rechter inderdaad van oordeel is dat (delen van) de WON onverbindend is, wordt gecedeerd aan de Verkopende Aandeelhouders (en dus niet achterblijft bij Essent), die deze vordering gebundeld zullen gaan houden via de deelneming (de "Claim Staat Vennootschap BV"). De WON leidde er toe dat het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en het netwerkbedrijf anderzijds gesplitst moesten worden. De Rechtbank te 's-Gravenhage heeft de vordering van Essent in eerste instantie afgewezen. Essent is tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. In juni 2010 heeft het Gerechtshof in Den Haag de WON onverbindend verklaard. De Staat is tegen de uitspraak in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. De Hoge Raad heeft pre justitiële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Het Europese Hof van Justitie heeft een reactie gegeven aan de Hoge Raad een uitspraak doen. De Hoge Raad heeft na reactie van het Europese Hof op 26 juni 2015 jl. uitspraak gedaan. De Hoge Raad heeft besloten dat de Splitsingswet niet in strijd is met het recht van de Europese Unie. Met deze uitspraak van de Hoge Raad zijn de vorderingen van Essent op de Staat definitief afgewezen. Voor de vennootschap is de procedure daarmee geëindigd.

(ad. b)
In het kader van de verkoop van Attero aan Waterland hebben de Verkopende Aandeelhouders een aantal garanties en vrijwaringen gegeven aan Waterland. Het merendeel van deze garanties en vrijwaringen is door de Verkopende Aandeelhouders overgedragen aan CSV Amsterdam B.V. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims heeft Waterland bedongen dat een deel van de verkoopopbrengst, zijnde € 13,5 miljoen, door de Verkopende Aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd op een escrow-rekening wordt aangehouden. Buiten het bedrag dat op deze rekening zal worden gehouden, zijn de Verkopende Aandeelhouders niet aansprakelijk voor inbreuken op garanties en vrijwaringen. Waterland heeft op 22 mei 2015 een claim van ten minste 9,5 miljoen euro ingediend bij de CSV Amsterdam B.V. Vanwege die claim, diende - conform de afspraken vastgelegd in de koopovereenkomst - het gehele in escrow geplaatste bedrag ter beschikking te blijven ter afwikkeling van deze claim. De contractuele beoogde verlaging per 27 mei 2015 van het escrow bedrag (lees: betaling door de notaris van € 9,5 miljoen aan de CSV Amsterdam B.V. en daarmee aan de Verkopende Aandeelhouders) heeft daarom niet plaatsgevonden.

(ad. c)
Het vermogen op de escrow-rekening is € 13,5 mln. De escrow-rekening wordt aangehouden bij de notaris. CSV Amsterdam B.V. en Waterland zijn niet zonder meer gerechtigd tot het voornoemde bij een notaris in escrow gestorte bedrag. CSV Amsterdam B.V. en Waterland hebben enkel een voorwaardelijke aanspraak op dat bedrag. Zodra aan de in de escrow overeenkomst opgenomen voorwaarden is voldaan, zal de notaris het desbetreffende bedrag betalen aan hetzij de CSV Amsterdam B.V. (ten gunste van de Verkopende Aandeelhouders), hetzij Waterland. Op dit moment wordt niet aan de voorwaarden voor betaling aan één van beide partijen voldaan, zodat het in escrow gestorte bedrag vooralsnog onder de notaris blijft en geen onderdeel uitmaakt van de balans van CSV Amsterdam B.V.

Koppeling met provinciale begroting

Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen

Openbaar belang

Geen specifiek openbaar belang

Overzicht activiteiten

De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims (die door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) kunnen worden ingediend) worden afgewikkeld. Conform de koopovereenkomst zal de escrow-rekening tot 5 jaar na completion blijven staan voor de afwikkeling van potentiële claims van Waterland.

Beoogd resultaat

Zie doel.

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten.  

Financieel belang

idem

Bestuurlijke belang

Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. 

Recht om voordracht te doen voor lid RvC

Niet aan de orde

Dochterondernemingen

Geen 

Overige activiteiten

Geen 

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Ja

Invloed uitoefenen

Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. 

Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Niet van toepassing

Risico's

Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag (EUR 13,5 mln.)  op de escrow-rekening.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (ongeveer € 20.000), art 2.:81 BW. 

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2015

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

 n.n.b.

 -/- € 25.600

Vreemd vermogen op 31-12

 n.n.b.

 € 33.700

Resultaat (voor bestemming)

 n.n.b.

 € 42.000

MKB Fonds Drenthe

Naam verbonden partij

MKB Fonds Drenthe 

Website

www.mkbfondsdrenthe.nl

Rechtsvorm

BV

Vestigingsplaats

Assen

Doel

De vennootschap heeft ten doel om de Drentse economie en werkgelegenheid te ondersteunen en te versterken, conform het laatstelijk vastgestelde beleid van de Provincie Drenthe.
Meer in het bijzonder heeft de vennootschap ten doel:
a. het direct en indirect ondersteunen, versterken en verankeren van het economisch klimaat en economisch beleid in met name de Provincie Drenthe door middel van:
het investeren in fondsen en/of dochtermaatschappijen, welke dochtermaatschappijen vervolgens op hun beurt direct in ondernemingen investeren;
het voeren van het bestuur en/of het management over de sub a bedoelde dochtermaatschappijen;
b. het deelnemen in andere vennootschappen, het geven van adviezen, alsmede het oprichten van, verwerven van, deelnemen in en samenwerken met andere vennootschappen of ondernemingen en het zich op enigerlei andere wijze financieel interesseren bij andere vennootschappen en ondernemingen;
c. het verkrijgen, vervreemden, beheren, (ver)huren en exploiteren van registergoederen van de vennootschap of met haar in een groep verbonden vennootschappen;
d het verkrijgen, vervreemden, beheren, (ver)huren en exploiteren van roerende zaken van de vennootschap of met haar in een groep verbonden vennootschappen.
e.het verrichten van alle overige handelingen op commercieel, financieel en industrieel gebied, voor zover deze kunnen bijdragen aan het versterken van het economische klimaat in met name de provincie Drenthe. 

Koppeling provinciale begroting (programma/product)

Programma 2 Regionale economie. product 2.2 Versterken regionale innovatiekracht

Openbaar belang

MKB Fonds wil kansrijke initiatieven financieren, die via de private kapitaalmarkt vanwege het hoge risico, moeilijk te financieren zijn.  

Overzicht activiteiten

Verstrekken van achtergestelde leningen aan en participeren in het Drentse MKB 

Beoogd resultaat

Toename van het aantal financieringen van Drentse bedrijven gericht op innovatie en groei, resulterend in toename van werkgelegenheid.  

Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe

100% provincie Drenthe 

Financieel belang

€ 13.000.000,--

Bestuurlijke belang

Stemrecht in AvA

Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur

Nee

Dochterondernemingen

Drents Ontwikkelfonds BV
Drents Innovatiefonds BV

Overige activiteiten

Niet van toepassing

Geconformeerd aan de Corporate Governance Code

Ja

Invloed uitoefenen

Als aandeelhouder via de AvA, en daarnaast via de beheersovereenkomst tussen provincie en uitvoerder fonds (NV NOM)

Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen

Als aandeelhouder hebben wij profielschets vastgesteld voor de RvC van het fonds

Risico's

Financiële kengetallen

Gerealiseerd 2014

Begroot 2015

Eigen vermogen op 31-12

 € 12.951.437,--

Vreemd vermogen op 31-12

 €        71.219,--

Resultaat (voor bestemming)

 €      148.563,--