Inleiding

Op 14 september 2015 heeft de Noordelijke Rekenkamer (NRK) het rapport ‘’ Het krimpbeleid van de provincie Drenthe’ gepubliceerd. In dit rapport van de NRK staat de vraag centraal op welke wijze de provincie Drenthe haar regierol in krimpbeleid vervult, hoeveel subsidie zij heeft verstrekt in de periode 2008-2013 en hoe het succes van deze inspanning wordt vastgesteld.

In het onderzoek komt de NRK tot drie aanbevelingen aan Gedeputeerde Staten (GS):

  • het komen tot een duidelijke visie op krimp, waarbij alle relevante partijen betrokken worden;
  • het maken van een afweging tussen het belang dat wordt gehecht aan krimpproblematiek en de middelen en menskracht die hiervoor ter beschikking staan en;
  • het integreren van de verschillende onderdelen van het facetbeleid dat tot op heden gevoerd wordt rond krimp, zodat een overzicht ontstaat van doelen, middelen, resultaten en effecten.

Bij brief van 10 december 2015 hebben GS de Provinciale Staten van Drenthe (PS) geïnformeerd over het proces van afhandeling van de aanbevelingen van het rapport van de NRK. Voor de aanbeveling over de integratie van alle aspecten van het facetbeleid voor krimp is aangegeven dat dit terug komt aan de hand van de jaarrekening.

Wat hebben we gedaan?

Binnen de provincie is in 2015 op verschillende manieren gewerkt aan ‘krimp’. Hierbij moet gedacht worden aan: de retailagenda ter versterking van binnensteden en het terugdringen van leegstand; het sectorplan Grenzeloos Werken; het aanpakken van gezondheidsachterstanden in de Veenkoloniën (Wolbert middelen); het optimaliseren van vraag en aanbod voor doelgroepenvervoer en ‘regulier’ openbaar vervoer. Aan deze beleidsdoelen (doelstellingen en resultaten) zijn gedeeltelijke financiële middelen gekoppeld.

Enkele concrete voorbeelden:

  • Krimpcoaches PO en VO. Vanuit de regiegroep onderwijs en krimp zijn met subsidie van het rijk krimpcoaches aangesteld in het PO en het VO die onderwijsbestuurders adviseren om in brede zin in te spelen op de gevolgen van krimp. Ook is er door CMO/STAMM onderzoek gedaan naar de leegstand van schoolgebouwen.
  • Aanpak laaggeletterdheid. Door het verstrekken van een subsidie van € 25.000,-- is het werk van het Bondgenootschap voor een geletterd Drenthe ondersteund. Leden van dit bondgenootschap als gemeenten, Provincie, Biblionet, Stichting lezen en schrijven, onderwijsinstellingen en bedrijfsleven werken daarbij samen door bijvoorbeeld het inrichten van taalhuizen, opstellen van taalakkoorden.
  • Onderwijsmonitor. De werkgroep Onderwijskwaliteit werkt aan het behoud van kwaliteit van het onderwijs ook in krimpgebieden. Instrumenten daarbij zijn bijvoorbeeld de Onderwijsmonitor en het Drentse excellentietraject.
  • Zuidoost Drenthe. Vanuit Samenwerken aan een Vitaal Platteland in Zuidoost Drenthe zijn als resultaten te benoemen het centrumplan Borger, de verzilvering van de Veenvaart verbinding, de leefbaarheidsmonitor, het stimuleren van dorpsinitiatieven, het onderhouden van het kennisknooppunt Krimp Noord-Nederland, de bijdrage 3-printers en de pilot huisartsen Zuidoost-Drenthe.
  • Vergrijzing. Het project duurzame inzetbaarheid in het MKB is gestart in Zuidoost Drenthe. Hieraan hebben in 2015 zeven bedrijven deelgenomen.