Inleiding

Uit provinciale oftewel lokale heffingen ontstaan inkomsten, betaald door de burgers en -in mindere mate- het bedrijfsleven, van de provincies. Met lokale heffingen creëren wij de mogelijkheid aanvullend (op onder meer de uitkering uit het provinciefonds) collectieve voorzieningen, zoals deze in de verschillende programma’s zijn opgenomen, te financieren. Bij het heffen gaan wij zoveel mogelijk uit van het profijtbeginsel. Het profijtbeginsel is gebaseerd op de gedachte dat burgers en bedrijven moeten bijdragen in de kosten van de door de overheid voortgebrachte voorzieningen naar de mate van het profijt dat zij van die voorzieningen hebben. Het profijtbeginsel manifesteert zich sterker bij heffingen dan bij belastingen. Deze paragraaf geeft de door Provinciale Staten vastgestelde beleidslijnen en gerealiseerde belastingopbrengsten weer. Bij het heffen houden wij rekening met interne en externe kaders en wet- en regelgeving, waaronder verschillende artikelen uit de Provinciewet. Daaruit komt het volgende naar voren:

Lastendruk
De provinciale heffingen bepalen, zij het in geringe mate, de collectieve lastendruk en zijn dus mede bepalend voor de omvang van het besteedbaar inkomen. Wettelijk mag het bedrag van een provinciale belasting niet afhankelijk worden gesteld van het inkomen, de winst of het vermogen. De opcentenheffing heeft nauwelijks tot geen relatie met sociale aspecten en armoedebeleid.

Lokale heffingen moeten overheidsoptreden legitimeren
Wat krijgt de burger terug voor de betaling aan de provincie? Wij streven naar evenwicht tussen het ervaren van overheidsoptreden en de hoogte van het te betalen bedrag. In de Provinciewet staat dat provinciale opcenten tot een bepaalde limiet geheven mogen worden en dat leges maximaal kostendekkend mogen zijn. De opbrengsten van de heffingen zijn bij speciale wetten aan limieten gebonden. Bij overtreding van de regels kan de rechter de desbetreffende heffingsverordening onverbindend verklaren.

Grondwaterheffing

Op grond van het bepaalde in artikel 7.7 van de Waterwet hebben Provinciale Staten bij wijze van belasting een heffing ingesteld op het onttrekken van grondwater. De regels die de provincie hanteert bij de grondwaterheffing zijn neergelegd in de grondwaterheffingsverordening.
Op grond van het bepaalde in artikel 6.4 van de Waterwet is het verboden om zonder vergunning van gedeputeerde staten grondwater te onttrekken of water te infiltreren:

  1. ten behoeve van industriële toepassingen, indien de te onttrekken hoeveelheid meer dan 150.000 m3 per jaar bedraagt;
  2. ten behoeve van de openbare drinkwatervoorziening of een bodemenergiesysteem.

De regels die de provincie hanteert voor bovengenoemde onttrekkingen zijn vastgelegd in de Provinciale omgevingsverordening (POV) Drenthe. De bestedingsmogelijkheden van de grondwaterheffing voor de provincie zijn limitatief in de Waterwet opgenomen.

Kosten die op grond van de Waterwet onder de heffing kunnen worden gebracht zijn:

  1. maatregelen, direct verband houdende met het voorkomen en tegengaan van de nadelige gevolgen van het onttrekken van grondwater en het infiltreren van water;    
  2. voor het grondwaterbeleid noodzakelijke onderzoekingen;
  3. het houden van een register voor het onttrekken van grondwater en het infiltreren van water;
  4. vergoeding ingevolge artikel 7.14, eerste lid, van schade, voortvloeiend uit de uitvoering van artikel 6.4;
  5. in verband met de uitvoering van artikel 7.19.

Gerealiseerde inkomsten
De belasting wordt geheven naar de onttrokken hoeveelheid grondwater gemeten in kubieke meters.
Indien op grond van de vergunningvoorschriften water wordt geïnfiltreerd, wordt op aanvraag van belastingplichtige het aantal kubieke meters geïnfiltreerd water in mindering gebracht op de voor de belasting te hanteren onttrokken hoeveelheid grondwater.
De hoogte van de heffing is vastgesteld door Provinciale Staten. Jaarlijks wordt het tarief verhoogd met de gemiddelde prijsindex voor gezinsconsumptie.
De belasting wordt verschuldigd op het moment waarop het grondwater wordt onttrokken en moet op aangifte worden voldaan.

Het tarief per 100 m3 onttrokken grondwater bedroeg in 2015 € 1,115 (2014: € 1,109). Begroot was een bedrag van € 700.000,--. De opbrengst van de aangifte grondwaterheffing is € 746.462,--.

Kwijtscheldingsbeleid
Bij invordering van de grondwaterbelasting wordt geen kwijtschelding verleend.

Heffing ontgrondingen

Op grond van artikel 21f van de Ontgrondingenwet hebben Provinciale Staten bij wijze van belasting een heffing ingesteld op het ontgronden van stoffen. De regels die de provincie hanteert bij de ontgrondingenheffing zijn vastgelegd in de Heffingverordening ontgrondingen Drenthe 2000 en de Ontgrondingenwet. De bestedingsmogelijkheden voor de provincie van de ontgrondingenheffing zijn limitatief in de Ontgrondingenwet opgenomen.

Kosten die onder de heffing zijn gebracht
Na de laatste wijziging van de Ontgrondingenwet (in werking getreden per 1 februari 2008) wordt op grond van de Heffingverordening Drenthe 2000 alleen nog een heffing in rekening gebracht voor kosten met betrekking tot schadevergoedingen ingevolge artikel 26 van de Ontgrondingenwet. Het provinciale tarief daarvoor bedraagt € 0,45 per 100 m3 hoeveelheid stoffen. Daarnaast biedt de wet nog een mogelijkheid voor heffing ter dekking van kosten met betrekking tot het onderzoek naar het verband tussen een ontgronding en schade aan onroerende zaken en de bepaling van de omvang van de schade.

Inkomsten
De heffingsplicht rust op alle houders van vergunningen, behalve als het vergunningen betreft die gelden voor minder dan 10.000 m3 vaste stoffen.
De belastingschuld ontstaat op het tijdstip dat de vergunning is verleend en wordt door middel van aanslag opgelegd.

Teruggaaf
Indien een vergunning wordt vernietigd of ingetrokken, dan wel gewijzigd, vindt teruggaaf van de heffing plaats. Geen teruggaaf vindt plaats over de hoeveelheid stoffen die al is gewonnen. Teruggaaf blijft ook achterwege indien het bedrag dat moet worden teruggegeven minder bedraagt dan het in artikel 21f van de Ontgrondingenwet genoemde bedrag van € 250,--.

Kwijtscheldingsbeleid
Bij de invordering van de ontgrondingenheffing wordt geen kwijtschelding verleend.

In 2015 is via de ontgrondingsheffing in totaal € 225,00 aan inkomsten gerealiseerd. Het betrof hier één ontgrondingsvergunning.

Leges

Onder de naam leges worden rechten geheven ter zake van het genot van de door of vanwege het
provinciaal bestuur verstrekte diensten. De aanvrager van de dienst, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend, is het legestarief verschuldigd.

In de provinciale Legesverordening zijn de tarieven opgenomen die verschuldigd zijn voor het in behandeling nemen van een te verstrekken dienst.

Geraamde en gerealiseerde inkomsten
Voor 2015 waren de leges begroot op € 288.500,-- en is € 277.235,-- gerealiseerd.
De gemiddelde legesopbrengsten over de laatste 4 jaar waren € 254.493,--.

De begrote leges vormen slechts een indicatie. De realisatie is afhankelijk van de werkelijke aanvragen.

Product

Hoofdfunctie/doelstelling

Begroot

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Gemiddelde

2015

2015

2014

2013

2012

laatste

4 jaar

2.2

Verkeersveiligheid

€ 17.500

€ 10.641

€ 11.318

€ 24.238

€ 25.349

€ 17.887

2.3

Wegen

€ 5.000

€ 6.633

€ 7.004

€ 7.944

€ 4.612

€ 6.548

2.4

Vaarwegen (Meppel-De Punt)

€ 500

€ 2.519

€ 1.065

€ 0

€ 100

€ 921

2.4

Vaarwegen (Zuidoost-Drentse vaarwegen)

€ 500

€ 0

€ 318

€ 420

€ 228

€ 242

6.1

Grondwater en waterhuishouding

€ 10.000

€ 109

€ 899

€ 8.820

€ 0

€ 2.457

6.2

Ontgrondingen

€ 30.000

€ 44.655

-€ 998

€ 31.406

€ 135.671

€ 52.684

6.5

Vergunningverlening en handhaving/RUD

€ 0

€ 576

€ 4.643

€ 86.510

€ 114.742

€ 51.618

7.1

Natuur en landschap

€ 225.000

€ 212.102

€ 94.947

€ 145.000

€ 36.500

€ 122.137

€ 288.500

€ 277.235

€ 119.196

€ 304.338

€ 317.202

€ 254.493

Nazorgheffing stortplaatsen

De provincie is op grond van de Wet milieubeheer (Wm) verantwoordelijk voor de eeuwig durende nazorg van stortplaatsen waar op of na 1 september 1996 nog afval is gestort. De Provincie Drenthe draagt deze verantwoordelijkheid voor twee stortplaatsen. Dit zijn de Stortplaats Meisner Noord-Drenthe BV te Ubbena (in eigendom bij SITA Holding) en de Attero Noord BV stortplaats te Wijster.
Het doel van de nazorgregeling in de Wm is om zeker te stellen dat bestaande en nieuwe stortplaatsen, die voldoen aan de eisen van het Stortbesluit bodembescherming, ook na sluiting tot in lengte van jaren aan hetzelfde beschermingsniveau blijven voldoen, zodat zij geen risico voor verontreiniging van de bodem vormen. Financiering van de desbetreffende nazorg vindt plaats door middel van een door PS ingestelde heffing die de provincie gedurende de exploitatiefase van de stortplaatsen aan de exploitanten oplegt. Deze heffing wordt vastgesteld aan de hand van het doelvermogen dat op grond van een door de exploitanten ingediend nazorgplan wordt berekend. Beoordeling van nazorgplannen en berekening van het doelvermogen vindt plaats aan de hand van in IPO-verband opgestelde modellen en checklisten.

Beleid
Het provinciale beleid is erop gericht de heffing toereikend te laten zijn om de eeuwigdurende nazorg van gesloten stortplaatsen te bekostigen. Het tarief voor 2016 wordt via de verordening nazorgheffing stortplaatsen provincie Drenthe bepaald aan de hand van de vastgestelde jaarrekening van het Nazorgfonds provincie Drenthe 2015.

Geraamde en gerealiseerde inkomsten
In 2011 heeft Meisner een nieuw nazorgplan bij de Provincie Drenthe ingediend vanwege de sluiting. GS hebben eind 2011 ingestemd met het nazorgplan. Het doelvermogen van Meisner bedraagt € 1.855.710,-. Dit vermogen was op moment van sluiting van de stortplaats bereikt. Stortplaats Meisner is formeel in 2013 gesloten. Door de sluiting van Meisner is de eeuwigdurende verantwoordelijkheid van de nazorg aan de provincie Drenthe overgedragen.

Begin 2015 is op basis van het toen geldende nazorgplan (indiening door Attero eind 2012, instemming GS begin 2013) het doelvermogen contant gemaakt, dit was voldoende om met het geprognosticeerde rendement (IPO rekenrente) van 5% op jaarbasis in 2075 het benodigde doelvermogen van € 110.052.800 te bereiken. In 2015 is om die reden geen nazorgheffing opgelegd.
In de tweede helft van 2015 heeft Attero te Wijster een nieuw nazorgplan, doelvermogen in 2033 € 21.473.850,--, ingediend. GS hebben eind 2015 ingestemd met het nazorgplan.

Kwijtscheldingsbeleid
Bij de invordering van de heffing wordt geen kwijtschelding verleend.

Opcenten motorrijtuigenbelasting

Op grond van artikel 222 van de Provinciewet worden provinciale opcenten geheven. De opcenten zijn een opslag op een andere belasting, namelijk de motorrijtuigenbelasting (mrb). Deze belasting wordt geïnd door de Rijksbelastingdienst.

Geraamde en gerealiseerde inkomsten
De opbrengst opcenten motorrijtuigenbelasting is qua opbrengst de belangrijkste provinciale heffing. Deze belasting is voor de provincies een algemeen dekkingsmiddel. Het tarief wordt gebaseerd op het vierjarig gemiddelde van het prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie. PS stellen het opcententarief jaarlijks vast en hebben het per 1 januari 2015 vastgesteld op 90,3.

In 2015 is er ten opzichte van de raming € 234.980,-- meer aan opbrengst van de opcenten op de motorrijtuigenbelasting gerealiseerd dan geraamd. In het navolgende zijn raming en realisatie tegenover elkaar gezet.

Raming 2015      € 53.520.000,--
Realisatie 2015      -  53.754.980,--
Verschil              234.980,--

Het totaal van het wagenpark dat deel uitmaakt van de grondslag voor de berekening van de opbrengst van de motorrijtuigenbelasting (mrb) bedroeg op 31 december 2014 234.139. Voor de berekening van de opbrengst voor 2015 is uitgegaan van een groei van 0%.
De hogere opbrengst komt door een stijging van de omvang van het wagenpark en een verschuiving in de verdeling van de gewichtsklassen (van licht naar zwaar).

Kwijtscheldingsbeleid
Voor bezwaar, beroep en eventuele vrijstellingen is de Rijksbelastingdienst verantwoordelijk.

Samenvatting

Voor 2015 bedragen de lokale heffingen in totaal:

Belastingen         Opcenten                 53.754.980
Heffingen         Grondwater                             746.462

 Nazorgheffing gesloten stortplaatsen         p.m.
 Ontgrondingen                   225

Rechten         Leges                        277.235
Totaal                                 54.778.902

Lokale lastendruk

Onder lokale lastendruk wordt verstaan hoe de lokale lastendruk zich verhoudt tot de
landelijke lastendruk. Hierbij is voornamelijk de hoogte van de opcentenheffing motorrijtuigenbelasting
van toepassing. Zoals eerder vermeld, stelt het Rijk jaarlijks het maximale niveau van opcentenheffing
vast.

Ontwikkeling opcenten motorrijtuigenbelasting in de jaren 2013-2015

2013

2014

2015

provincie Drenthe

86,5

88,3

90,3

landelijk gemiddelde

80,6

81,3

82,2

provincie Drenthe als % van landelijk gemiddelde

107,3

108,6

109,8

wettelijk maximum

107,3

109,1

110,1

provincie Drenthe als % van wettelijk maximum

80,6

80,9

82,0

Overzicht tarieven opcenten op de MRB 2015

Zuid-Holland

95,0

Friesland

94,1

Drenthe

90,3

Gelderland

89,3

Groningen

88,4

Overijssel

79,9

Zeeland

78,3

Limburg

77,9

Flevoland

76,6

Noord-Brabant

76,1

Utrecht

72,6

Noord-Holland

67,9