Beleidsopgave
PS: Drenthe goed bestuurd door goed functionerend, bestuurskrachtig, betrouwbaar openbaar bestuur met integere bestuurders
Doelstelling | Geplande resultaten | Gerealiseerde resultaten | Status realisatie met toelichting |
1. Focus op kerntaken van de provincie Drenthe (PNS+) | Versterking van de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rollen van PS (PS) | Er zijn in 2015 diverse In 2015 zijn twee |
|
2. Het verbeteren van de informatie- en beoordelingspositie van Provinciale Staten (PS).
| Versterking van de volksvertegenwoordigende, normstellende en controlerende rollen van PS (PS) | Ter voorbereiding op de behandeling door de Staten zijn oplegnotities verschenen bij de jaarrekening 2014, voorjaarsnota 2015, begroting 2016 en Voor de (nieuwe) Statenleden zijn in 2015 zes masterclasses georganiseerd in het kader van de leergang 2015. De opkomst bij de masterclasses was gemiddeld hoog (60-70%). De opkomst bij presentaties over actuele politieke onderwerpen lag met 40-50% iets lager. In 2015 zijn ten behoeve van de statenwerkgroepen (werkgroep DrEUn, BCA, werkgroep programmabegroting, commissie van onderzoek) diverse adviezen gegeven over o.a. Europa, selectie accountant, de begroting en het onderzoeksprogramma. |
|
1e Kamerverkiezingen
Beleidsopgave
GS: Goed functionerend, bestuurskrachtig, betrouwbaar openbaar bestuur met integere bestuurders
Doelstelling | Geplande resultaten | Gerealiseerde resultaten | Status realisatie met toelichting |
Beleidsproductie en bedrijfsvoering van de provinciale organisatie is doeltreffend en doelmatig ingericht | Een of twee 217a PW audits naar doelmatigheid en doeltreffendheid van gevoerd beheer en beleid | Een onderzoek naar de borging en archivering van bestuurlijke besluiten. Verbetering door notulering van besluiten en door het invoeren van een nieuwe monitoring op besluiten. | |
Lichte vertraging in de beleidsreactie vanwege recente aanpassingen in het proces GS nota’s. Beleidsreactie komt begin 2016 | |||
Enkele lichte quick scan onderzoeken op basis van actualiteit en risico | Scan naar Europabewustzijn in de organisatie, onderzoek naar de financiële functie OV bureau, stand van zaken Klantcontactcentrum, Evaluatie doeltreffendheid systemische aanpak in dienstverlenende processen. | ||
Scan OV bureau is opgeleverd aan directie OV bureau. Overige scans aan Concernmanagement team. | |||
Drie ambtelijke en bestuurlijke reacties op Noordelijke Rekenkamer (NRK) onderzoeken (krimpbeleid, marketingorganisaties en kwaliteit handhaving RUD) | Onderzoeken begeleid en bestuurlijke reacties op:
Gestart zijn:
|
| |
Onderzoek naar marketing is door de NRK afgevoerd van het onderzoeksplan 2015. | |||
Een betrouwbare provincie (als partner) | 80% van de gestelde normen uit het kwaliteitshandvest worden nagekomen | De normen uit het kwaliteitshandvest zijn voor de telefonische bereikbaarheid van het algemeen nummer alsook voor de facturen en algemeen e-mailadres gehaald | |
Verbetermaatregelen (telefonische) bereikbaarheid lopen achter op planning door inzet op digitale dienstverlening, doorontwikkeling van het KCC en interprovinciale samenwerking in dienstverlening | |||
Een kwalitatief goed werkend en uitvoerend openbaar bestuur in Drenthe | Functionerend openbaar bestuur waaronder veiligheidsregio | Functionerend openbaar bestuur, waaronder de veiligheidsregio | |
Toekomstbestendig bestuur | Ontwikkelingen gevolgd en collegeakkoord vormt de basis voor de nieuwe koers | ||
Gemeenten en veiligheidsregio voldoen aan de landelijke normen | Gemeenten en veiligheidsregio voldoen aan de landelijke normen | ||
Geen meldingen met betrekking tot integriteit van bestuurders | Geen meldingen ontvangen | ||
Beleidsopgave
De provincie Drenthe is zichtbaar door klantgericht, interactief en toegankelijk te handelen
Doelstelling | Geplande resultaten | Gerealiseerde resultaten | Status realisatie met toelichting |
1. Het vergroten van de zichtbaarheid van (het besluitvormings-proces van) Provinciale Staten voor de (Drentse) samenleving (PS).
| Toegenomen zichtbaarheid van (de eigen rol en positie van) het middenbestuur binnen de (Drentse) samenleving (PS) | Bij het behandelen van dossiers met maatschappelijk ingrijpende gevolgen (o.a. windmolens) was de publieke belangstelling op de tribune groot. In totaal hebben 7 personen ingesproken. De Facebookpagina had vooral in de verkiezingsperiode een hoog bereik: alleen al in laatste week voor de verkiezingen werden ruim 50.000 Drenten bereikt. Het twitteraccount van PS heeft bijna 900 volgers, dit is bijna een verdubbeling t.o.v. 2014. Met een opkomst-percentage van 50,97% behoort Drenthe, net als in 2011 en 2007, tot de zes provincies met de hoogste opkomst. |
|
2. Het vergroten van de toegankelijkheid (van het besluitvormings-proces) van Provinciale Staten voor de (Drentse) samenleving (PS).
| Toegenomen toegankelijkheid van het middenbestuur binnen de (Drentse) samenleving (PS) | In 2015 is Gast van de Staten 4x georganiseerd met in totaal 150 gasten (maximale bezetting). Daarnaast vonden 2 ‘verkiezingsedities’ van Gast van de Staten plaats (80 deelnemers). Een heel speciale Gast van de Staten is georganiseerd voor 25 cliënten van Promens Care. Twee jongerendebatten hebben plaatsgevonden: Provinciaal Jeugddebat en Op weg naar het Lagerhuis. In totaal deden ca. 130 jongeren (12-16 jaar) hieraan mee. Er zijn 4 werkbezoeken georganiseerd, met de volgende onderwerpen: |
|
Kwalitatief goede dienstverlening: klantgericht, snel, op maat en efficiënt. Indicatoren: Alle informatie op website is goedgekeurd door eigenaar; Bezoekers waarderen de website met een 7 of hoger; Het aantal ‘doorklikhandelingen’ op onze website, maximaal 4 klikken, en het aantal telefonische doorverbindingen zijn beperkt tot een minimum; Een hogere score in een volgend klanttevredenheidsonderzoek (KTO). Score 2010: 7,35 | Tevreden relaties | Er zijn geen signalen van ontevreden relaties binnengekomen | |
Optimaal gebruik instrumenten relatiemanagement | Interpersoonlijk relatiemanagement is doorontwikkeld (netwerkvaardigheden bestuur en medewerkers, lobby) | ||
Drentse evenementen kunnen en moeten beter gebruikt worden. | |||
Adequate en tijdige afhandeling van klachten, bezwaar- en beroepschriften | De klachten, bezwaar- en beroepschriften zijn adequaat en tijdig afgehandeld | ||
Eenduidige informatieverstrekking | Extra aandacht besteed aan informatieverstrekking door onderbrengen KCC bij team Communicatie | ||
Verbeterpunten provinciebreed klanttevredenheidsonderzoek (april 2014, cijfer 7,12, klanttevreden-heidscijfer gelijk gebleven aan 2010, namelijk 3,82 op een schaal van 5) bepaald en geïmplementeerd | Verbeterpunten zijn bepaald en vastgesteld door het CMT | ||
Implementatie heeft vertraging opgelopen door prioritering van werkzaamheden | |||
Verbeterpunten uit onderzoek telefonische bereikbaarheid (eind 2014 gehouden) bepaald en geïmplementeerd | De uitgangspunten voor de telefonische bereikbaarheid zijn geactualiseerd in verband met de invoering van de nieuwe smartphones | ||
| |||
Plan voor concernthema dienstverlening opgesteld, bestaande uit bestaande en nieuwe projecten, en start gemaakt met de uitvoering. Daardoor meer sturing op, afstemming tussen en samenhang in projecten die aan dienstverlening raken | Plan voor de programatische aanpak van dienstverlening is opgesteld en vastgesteld door het CMT | ||
Uitvoering van het programma is vertraagd vanwege prioritering werkzaamheden | |||
De gestarte ketensamenwerking met gemeenten en waterschappen op het gebied van dienstverlening verder uitgebouwd en verbreed. Externe oriëntatie op samenwerking met provincies op het gebied van dienstverlening | De samenwerking met gemeenten, waterschappen en andere provincies is in 2015 verder verdiept. Er zijn onderwerpen benoemd waarop mogelijk samengewerkt of informatie over uitgewisseld zou kunnen worden | ||
In het 4e kwartaal is dit gestagneerd i.v.m. prioritering werkzaamheden | |||
Geïmplementeerde kanalenstrategie | Projectmatige aanpak van de implementatie is afgerond. | ||
Kaderdocumenten moeten geactualiseerd worden | |||
Gebruiksvriendelijke en vraaggerichte website met actuele en juiste informatie | Inhoudelijk actuele en juiste website. | ||
De structuur van de website moet verder worden verbeterd | |||
Transparante en begrijpelijke informatie voor doelgroepen. Drents beleid krijgt voldoende aandacht in de media. Indicatoren: Alle als zodanig aangemerkte (voorgenomen) besluiten zijn gepubliceerd | Efficiënte en duidelijke (vindbare) provinciale publicaties volgens wettelijke vereisten | Informatieverstrekking voldoet aan de wettelijke eisen. | |
Media zijn tevreden over de wijze waarop zij worden gevoed met informatie vanuit de provincie | Er is een goede relatie met de media. | ||
Beleidsopgave
Zorgen voor een goede samenwerking met partners en belangenbehartiging voor Drentse stakeholders
Doelstelling | Geplande resultaten | Gerealiseerde resultaten | Status realisatie met toelichting |
Optimale beïnvloeding, benutting en uitvoering van Europees(ese), Interregionale en Rijksbeleid(sinstrumenten). Indicatoren: Resultaten op Drentse lobbydossiers | Invloed op en kennis en benutting van Europese, Interregionale en Haagse beleidsvorming, subsidies en (financiële) instrumenten | De Europese programma’s zijn van start | |
Herkenbaar, zichtbaar, goed georganiseerd lobbyprofiel | Werkbezoek Kamerleden Cultuur Interne ontwikkeling lobby: lobby/Den Haag training voor beleidsadviseurs, apart Poho Public Affairs, programmateam Public affairs | ||
Toelichting: | |||
Versterking Drents profiel internationaal en internationale kennisuitwisseling m.b.t. economie, demografie, energie, milieu en plattelandsbeleid | Drenthe bestuurlijk in |
| |
Drentse samenwerking in Europacommunicatie tussen gemeenten, waterschappen en maatschappelijke organisaties | Europacommunicatie via social media en Drents Europa Overleg. We ondersteunen gezamenlijke deelname aan de EU Open Days en organiseren themabijeenkomsten (o.a. EuropaDichterbij en onderzoekspresentaties) | ||
Drents belang behartigd in SNN en IPO | Gedurende het jaar is gebleken dat de inzet van IPO overeenkomt met de Drentse opvattingen. Ook in SNN zijn de Drentse belangen goed behartigd. | ||
Drents beleid en doelstellingen sluiten aan op de inhoud van de operationele programma’s EFRO, INTERREG en POP 2014 – 2020 | Het Drentse beleid is via de noordelijke regionale innovatiestrategie (RIS3) ten grondslag gelegd aan de operationele programma’s EFRO, INTERREG en POP die in 2015 van start zijn gegaan. | ||
Bij de NorthSea Region Joint Anual Conference in Assen heet Ard van der Tuuk de gasten welkom in Drenthe