Product 3.1 Bereikbaarheid (incl openbaar vervoer)

Beleidsopgave

Bereikbaar Drenthe

N371 Nieuwe Pijlebrug en reconstructie aansluitende infrastructuur

Doelstelling

Geplande resultaten

Gerealiseerde resultaten

Status realisatie met toelichting

Optimale autobereikbaarheid. Indicatoren: Verbetering reistijd/doorstroming; Intensiteit/capaciteit verhouding binnen norm. Stedelijke centra met auto binnen 20 minuten bereikbaar in een straal van circa 15 km en met de fiets binnen 30 minuten bereikbaar in een straal van 7,5 km

Verdere uitrol maatregelen N34: realisatie ongelijkvloerse

aansluiting Exloo, voorbereiden aansluitingen Odoorn/Emmen Noord (Klijndijk) en Klooster (resultaat: afronden planologische procedure)

Het bestemmingsplan voor de aansluiting ’t Klooster is afgerond; voor de aansluiting Klijndijk wordt de bestemmings planprocedure in 2016 afgerond.
De ongelijkvloerse kruising bij Exloo is eind 2015 aanbesteed; de realisatie start in 2016.

 

De uitvoering van de aansluiting Klijndijk is in verband met aanvullend onderzoek en inspraakprocedures vertraagd.

Verdere uitrol maatregelen N391 in het kader van de versnelling, voorbereiden aansluitingen N366/N391, Roswinkel en de aansluiting Emmen West (N34/Rondweg) (resultaat: voorlopig ontwerp)

Het voorlopig ontwerp is gerealiseerd. In 2016 worden de bestemmingsplannen voor de drie aansluitingen voorbereid.

   

Verdere uitwerking OV knooppunt de Punt passend in de visie GAE, (resultaat: MER procedure)

Op verzoek van Provinciale Staten is de m.e.r.-procedure tijdelijk gestopt en is een onafhankelijk extern onderzoek naar nut en noodzaak van een OV-knooppunt met P+R-voorziening uitgevoerd. Op basis van dit onderzoek heeft PS op 16 december 2015 besloten in te stemmen met het realiseren van een OV-knooppunt met P+R-voorziening bij De Punt. De planologische procedure (Bestemmingsplan + MER) wordt in 2016 vervolgd.

 

In afwachting van het nut en noodzaakonderzoek is de m.e.r. procedure tijdelijk stopgezet. De uitkomst van het onderzoek heeft de scope gewijzigd. Er wordt een nieuw ontwerp gemaakt rekening houdend met de geuite zorg over de oorspronkelijke invulling van het plan.

Realisatie aanpassing Pijlebrug, inclusief ovonde en verbetering fietsvoorzieningen Havelte – Meppel

Het project is gerealiseerd. Zie foto's.

   

Maatregelen op diverse provinciale wegen zijn in
voorbereiding dan wel in uitvoering volgens planning
in het PUP 2015. Zie hiervoor ook het in deze begroting

opgenomen investeringsoverzicht

Voor het PUP 2015/2016 zie www.provincie.drenthe.nl/pup.nl.

   

Capaciteit van het spoor voor goederenvervoer is in 2020 verviervoudigd ten opzichte van 2002. Optimale benutting van het totale netwerk door sturing en geleiding. Indicator: Toename toepassing ICT

Uitvoering maatregelen convenant Beter Benutten. (ITS, fiets en mobiliteitsmanagement) is gecontinueerd

Het programma Beter Benutten 1 is afgerond. De Plannen van Aanpak  voor het programma Beter Benutten 2 zijn door het rijk goedgekeurd en worden de komende jaren uitgevoerd.

   

Innovatieve oplossingen op het gebied van bereikbaarheid en kleinschalige infrastructurele maatregelen (i.h.k.v. Vitaal platteland)

De tenderregeling dorpsinitiatieven is  in 2015 één keer uitgevoerd. Aan 28 initiatieven is een subsidie toegekend. Uitvloeisel van het college-akkoord is dat naar een nieuwe opzet wordt toegewerkt; begin 2016 gereed.

   

Mogelijkheden verkend voor het innovatief monitoren van fietsers ten behoeve van een gerichte investering in fietsinfrastructuur

De conceptrapportage is eind 2015 opgeleverd.

   

Goederenvervoer
De knelpunten voor het goederenvervoer worden in het kader van het verbeteren van de bereikbaarheid opgepakt; Vaarverbindingen met economische kernzones optimaliseren;
Indicatoren: positieve ontwikkeling goederenoverslag en -transport

Uitwerking uitvoeringsprogramma 2014 – 2017 dryport Emmen – Coevorden

In 2015 is de focus gelegd op de ontwikkeling van de spoorshuttle Coevorden-Malmö en versterking van de samenwerking met de Bentheimer Eisenbahn AG en de Landkreis Grafschaft Bentheim. De ontwikkeling van het uitvoeringsprogramma schuift door naar 2016.

 

In relatie tot Vierkant voor Werk vindt er een herijking van de samenwerking plaats die moet leiden tot een nieuw uitvoerings- programma

Logistieke agenda Zuid Drenthe(het maken van afspraken met o.a. gemeenten over een gezamenlijke inzet voor de logistieke sector) is gereed

Besloten is geen separate agenda te maken maar aan te sluiten bij reguliere trajecten in Zuidwest Drenthe (bijv. Logistieke Agenda Zwolle-Kampen-Meppel) en Zuidoost Drenthe (o.a. Dryport en Vierkant voor Werk).

   

Beleid en beleidsnotities i.k.v. wet Luchtvaart en luchtvaart algemeen (dit is ook GAE)

Luchtvaartbeleid, Luchthavenbesluiten en Luchthavenregelingen. Afgifte ontheffingen voor bijvoorbeeld luchtballonnen en helivluchten

Jaarlijks worden ongeveer 40 ontheffingen verleend. Het jaar 2015 week daar niet van af.

   

Coördinatie en regie procedures Luchthavenbesluiten

Luchthavenbesluiten (regelgeving t.a.v. het gebruik van een luchthaven)

Het beleid t.a.v. de luchthavens is doorlopend in ontwikkeling.

   

Beleidsopgave

Fietsen

  

Fietsverbinding Ruinen-Dwingelderveld

Doelstelling

Geplande resultaten

Gerealiseerde resultaten

Status realisatie met toelichting

Fiets
Het gebruik van de fiets stimuleren in zowel stedelijke gebieden als tussen stedelijke gebieden en omliggende kernen door directe, veilige en comfortabele routes te realiseren. Indicatoren: toename fietsintensiteit.

Realisatie uitvoeringsprogramma Fietsnota (o.b.v. de beschikbaar gestelde middelen voor  fietspadonderhoud/ fietsveiligheid en kwaliteitsverbetering recreatieve fietspaden) (resultaat: realisatie van de ingediende projecten).

Ondanks het natte najaar zijn verschillende projecten al gerealiseerd. Bijvoorbeeld het fietspad naar Hof van Saksen en de recreatieve fietsverbinding Ruinen – Dwingelderveld. Een groot aantal fietspaden is in voorbereiding of reeds aanbesteed. De verwachting is dat eind 2016 ruim 90% van alle projecten is gerealiseerd.

   

Realisatie veilige fietsoversteken Brunlaan (fietstunnel), Tynaarlo (rotonde) en Nijensleek (oversteek).

De oversteek Nijensleek is gerealiseerd. Voor de oversteek Brunlaan is een voorlopig ontwerp gereed; er worden gesprekken gevoerd met omwonenden. In de bestemmingsplanprocedure voor de oversteek Tynaarlo zijn drie zienswijzen ingediend. Die zijn momenteel in behandeling.

   

Fietspad naar Hof van Saksen in aanleg         

Beleidsopgave

Mobiliteit op maat

Doelstelling

Geplande resultaten

Gerealiseerde resultaten

Status realisatie met toelichting

Inzetten van hoogwaardig openbaar vervoer, zowel per spoor als over de weg.
Indicatoren:

  • Verbetering reistijd;
  • Verbetering bezettingsgraad OV.

De belangrijke ruimtelijk-economische locaties zijn in de spits, met het openbaar vervoer, binnen 30 minuten bereikbaar in een straal van 15 kilometer

Aanbesteding concessies busvervoer Groningen en Drenthe is voorbereid met als  resultaat een vastgesteld Programma van Eisen

In afwachting van de uitspraak van de rechter inzake het beroep tegen de verlenging van de bestaande concessie is de nieuwe concessie voorbereid. Eind 2015 heeft de rechter het OV-bureau in het gelijk gesteld. Daardoor is betere afstemming mogelijk met publiek vervoer. Ook kunnen de afspraken met de huidige vervoerder t.a.v. grootschalige projecten (ring Groningen en stationsomgeving Groningen en Assen) beter gewaarborgd worden.

   

Maatregelen gekoppeld aan de netwerkanalyse Groningen/Assen zijn uitgewerkt

Een aantal maatregelen zoals benoemd in de geactualiseerde NWA 2013 zijn inmiddels uitgewerkt, waaronder ontsluiting  P+R locaties, station en haltes, verbetering HOV kwaliteit. Andere projecten bevinden zich in de realisatiefase zoals FlorijnAs en HOV Roden/Leek of in een vergevorderd planvoorbereidingsfase zoals het busstation Norg en Norgerbrug.

   

Gedetailleerde uitwerking pendeltrein Groningen – Assen

Op basis van de afspraken van de gemeente Assen met Prorail over de realisatie van een keerspoor bij station Assen kan de pendeltrein in 2017 gaan rijden.

   

Goed bezette fietsenstalling Coevorden

Product 3.2 Verkeersveiligheid

Beleidsopgave

Verkeersveilig Drenthe

Vechtdallijnen scoren opnieuw hoog in de klantenbarometer

Doelstelling

Geplande resultaten

Gerealiseerde resultaten

Status realisatie met toelichting

Het realiseren van gebiedsgerichte samenwerking tussen provincie, gemeenten en rijk

Investeringsafspraken met partners, vastgelegd in het PUP 2015

Voor het PUP 2015/2016 zie www.provincie.drenthe.nl/pup.nl.

   

Het veiligheidsniveau in het openbaar vervoer wordt door reizigers ruim voldoende gewaardeerd

Minimaal een 8 op de reizigersenquête in het openbaar Vervoer (klanten barometer)

In de laatste klantenbarometer (2014) scoorde de concessie Groningen Drenthe (GGD) het hoogst met een 7,5. De waardering over 2015 is nog niet bekend.

   

Verbeteren van de verkeersveiligheid. Indicatoren: Lager aantal verkeersslachtoffers; Afname black spots

Bij onderhoud worden provinciale wegen ingericht volgens de richtlijn Essentiële Herkenbaarheidskenmerken (EHK)

De uitvoering is gekoppeld aan het onderhoudsprogramma van Wegen en Vaarwegen. Vrijwel alle wegen zijn inmiddels ingericht met EHK.

   

Uitvoering van het programma bewustwording (educatie en gedrag) weggebruikers op basis van de planning in het  PUP 2015

Afstemming heeft plaatsgevonden in het Verkeer- en Vervoerberaad Drenthe. De afspraken zijn vastgelegd in het PUP2015 en het PUP2016.

   

Samen met de partners in het Verkeer en Vervoerberaad Drenthe (VVBD) is onze inzet om het aantal verkeersslachtoffers zoveel mogelijk te beperken onder het motto: ‘Samen richting de nul’. Basis hiervoor is het strategisch plan verkeersveiligheid Drenthe

De afspraken zijn vastgelegd in het strategisch plan verkeersveiligheid Drenthe. Zie voor het uitvoeringsprogramma Permanente Verkeerseducatie ook het PUP 2015/2016  (www.provincie.drenthe.nl/pup).

   


Educatie gericht op doelgroepen


Proefvakken fietsmarkering met kantbelijning en glowing in the dark

Product 3.3 Wegen

Beleidsopgave

Het beheren en onderhouden van de wegen op een afgesproken kwaliteitsniveau

Doelstelling

Geplande resultaten

Gerealiseerde resultaten

Status realisatie met toelichting

De beschikbaarheid van het provinciale wegennet moet op een aanvaardbaar niveau zijn

- Binnen 1 uur gladheidbestrijding operationeel.

- (Minimale) Basis kwaliteit van wegdek, (incl. belijning, bebording, bebakening, bewegwijzering, verlichting, etc.), wegberm, waterafvoer (sloten, duikers, riolering).

- Calamiteiten-organisatie operationeel binnen 1 uur na de
melding

- Gladheidsbestrijding was binnen 1 uur operationeel

- (Minimale) Basiskwaliteit van wegdek, (incl. belijning, bebording, bebakening, bewegwijzering, verlichting, etc.), wegberm, waterafvoer (sloten, duikers, riolering) gerealiseerd.

- Calamiteiten-organisatie was operationeel binnen 1 uur na de melding.

   

Door het uitvoeren van onderhoud en beheerwerkzaamheden wordt de technische kwaliteit (CROW-normen) van het wegennet voldoende gegarandeerd

Niet meer dan 5 terechte claims ≤ € 5.000 vanuit het gebruik van het wegennet en gebaseerd op het voldoende niveau van verhardingen en objecten

- Er waren 3 terechte claims ≤ € 5.000 vanuit het gebruik van het wegennet en gebaseerd op het voldoende niveau van verhardingen en objecten.

   

Product 3.4 Vaarwegen

Beleidsopgave

Het beheren en onderhouden van de vaarwegen op een afgesproken kwaliteitsniveau

Doelstelling

Geplande resultaten

Gerealiseerde resultaten

Status realisatie met toelichting

Openingstijden van de vaarwegen conform besluit GS

Openingstijden van de vaarwegen conform besluit GS

De openingstijden waren conform besluit GS.

   

Waarborgen van: Technische kwaliteit van de vaarweg als voldoende veilig; Technische kwaliteit van de objecten (sluizen, bruggen, ect.) als voldoende veilig; Aanleg van bediening op afstand traject Noord Willemskanaal

Uitvoeren van vervanging en groot onderhoud conform programmering

Vervanging en groot onderhoud is conform planning uitgevoerd.

   

Waarborgen van een veilig en doelmatig gebruik van de provinciale vaarwegen door beroeps en recreatievaart. Niet meer dan 5 terechte claims ≤ € 5.000 vanuit het gebruik van het provinciale vaarwegennet

Er waren geen terechte claims ≤ € 5.000 vanuit het gebruik van het provinciale vaarwegennet.

   


In 2015 oplevering  Pijlebrug over Drentsche Hoofdvaart

Product 3.5 Integrale gebiedsontwikkeling (Assen, Coevorden, Emmen)

Beleidsopgave

Regio Specifiek Pakket

Bereikbaarheid- Assen- FlorijnAs

Doelstelling

Geplande resultaten

Gerealiseerde resultaten

Status realisatie met toelichting

‘Blauwe As’: weer bevaarbaar maken van Het Kanaal (De Vaart-Havenkanaal)

De samenwerkings-overeenkomst met de gemeente Assen is in 2014 beëindigd. De verantwoordelijkheid voor het realiseren van doelstellingen en resultaten ligt bij de gemeente Assen

De provinciale rol in het RSP-Assen is per overeenkomst van maart 2014 beeindigd, daarom zijn hieronder de gerealiseerde resultaten niet meer opgenomen.

   Niet van toepassing

Fly-over over het knooppunt N33/A28 (onderdeel van het project N33-verdubbeling)

Herinrichting Hoofdstation en de stationsomgeving.

Nieuw Station Assen Zuid

Nieuwe Weg Assen Zuid - A28 (Aansluiting ‘zuidzuid’) – TT

Opwaardering Stadsboulevard (incl. tunnel onder stationsplein)

Verbredingspakket

Bereikbaarheid- Emmen-Centrum

Doelstelling

Geplande resultaten

Gerealiseerde resultaten

Status realisatie met toelichting

Reconstructie aansluiting Emmen West (N34/Rondweg (N391) tot knooppunt (RSP-Bereikbaarheid, tevens investerings-programma verkeer en vervoer, IVV)

Start bouw knooppunt N34/N391 (‘Emmen-west’); provinciaal project

Planvorming is gaande.

   

De planvorming en de afspraken die daarover met de gemeente gemaakt moeten worden, vergden meer tijd dan verwacht. Dit betreft met name het onderzoek naar geluidsmaatregelen Delftlanden.

Integrale gebiedsontwikkeling Atalanta (excl. Bereikbaarheid)

Doelstelling

Geplande resultaten

Gerealiseerde resultaten

Status realisatie met toelichting

‘Economie van de Verbinding’ (mix infraprojecten waaronder het Centrumplein)

Medio 2015 komt het Centrumplein gereed

Het Centrumplein (nu: Raadhuisplein) is in 2015 in gebruik genomen.

DPE-Next (Belevenspark/Theater en Wereld van Ontmoeting)

DPE-Next (Belevenspark dat de naam Wildlands Adventure Zoo Emmen krijgt) is in uitvoering, inclusief het Theater en de Wereld van Ontmoeting. DPE-Next komt in 2016 gereed

De DPE-Next projecten Wildlands, Theater (genaamd Atlastheater) en WvO  zijn in 2015 in een vergevorderd stadium van uitvoering. Oplevering volgens planning in 2016.

   

Mensen(leisure)park (op de Hoofstraatlokatie, v/h Dierenpark Emmen, DPE)

Project start zodra DPE is verplaatst naar de Es (2016)

Invulling locatie Hoofdstraat nog in verkenning. Gemeente Emmen heeft een nadere ontwikkelingsstrategie opgesteld (bidbook) voor de locatie Hoofdstraat en eerste aanzet gemaakt voor een Inrichtingsplan.

   

RSP-Coevorden

Doelstelling

Geplande resultaten

Gerealiseerde resultaten

Status realisatie met toelichting

Herinrichting Station en stationsomgeving, waaronder verwijderen aantal sporen

Verdere vormgeving Stationsomgeving; voorbereiding en aanpassing infrastructuur (bereikbaarheid)

1e fase Westelijke spoorzone eind 2015 afgerond.
Het schetsontwerp van de verbinding tussen de Holwert en het centrum en de herinrichting van het stationsplein eind 2015 gereedgekomen.

   

Nieuwe (zuidelijke) Spoorboog naar het Europark (2016-2017)

De Spoorboog is in uitvoering. Zal in 2016 gereed komen

Het wachtspoor, de damwanden en spoorbrug zijn in 2015 aanbesteed. Het verbindingspoor komt begin 2016 op de markt.

   

Verbetering spoorlijn Emmen-Zwolle (buiten Coevorden)

Doelstelling

Geplande resultaten

Gerealiseerde resultaten

Status realisatie met toelichting

Spoorverdubbeling bij Station Emmen-Zuid

De spoorverdubbeling is in voorbereiding (planuitwerkingsfase). Zal in 2016 gereed komen

De procedure voor wijzigen bestemmingsplan is gestart; vaststelling begin 2016.

   

Vertraging in planologische procedure door extra onderzoeken naar mogelijke varianten. Dezevarianten zijn door omwonenden aangedragen. Voor draagvlak is het geod om varianten uit te werken en vervolgens een goede afweging te maken. Gereedkomen van uitbreiding Emmen Zuid eind 2017.

Spoorverdubbeling Coevorden-Nieuw Amsterdam

Besluitvorming over de vervolgstudie voor de eventuele partiële verdubbeling Coevorden-Nieuw Amsterdam, of andere maatregel

Diverse studies uitgevoerd naar verdere verbeteringen van treindienst Zwolle-Emmen. Er zijn geen concrete maatregelen, die binnen de nog beschikbare budgetten uitvoerbaar zijn. Overige RSP-middelen worden gereserveerd voor kleinschalige aanpassingen.

   

Verbetering Spoorlijn Zwolle-Assen-Groningen (Kernnet Spoor, of  Motie Koopmans)

Doelstelling

Geplande resultaten

Gerealiseerde resultaten

Status realisatie met toelichting

(Versnellings)Maatregelen Zwolle Noord

De voorkeursvariant voor Zwolle-Herfte is in voorbereiding (planuitwerkingsfase)

Door BO Spoor Noord-Nederland integraal advies uitgebracht aan staatssecretaris IenM over variantkeuze m.b.t. Zwolle-Herte (dive-under bij Herfte).

   

Spoorboog Hoogeveen

ProRail is nog bezig met de planuitwerking Spoorboog-verruiming

Planuitwerking loopt nog door tot in 2016. In 2016 starten met planologische procedure. Project gereed in 2021.

   

Ruimtelijk Economisch Programma (REP)

Doelstelling

Geplande resultaten

Gerealiseerde resultaten

Status realisatie met toelichting

Het bevorderen van het innovatief vermogen van het MKB

-

Het overdragen van de rijksmiddelen uit het regionale deel van het REP aan de gemeente Emmen is gerealiseerd.

   

Het verbeteren van het vestigingsklimaat in Assen en Emmen

-

   

Het versterken van een aantal kansrijke economische sectoren

Er worden twee beschikkingen voor REP-projecten afgegeven

De projecten Health Hub Roden, Region of Smart Factories en Sensor Circuit zijn gehonoreerd.