Product 3.1 Bereikbaarheid (incl openbaar vervoer)

Openbaar Vervoer
De rechter heeft in de laatste week van 2015 vastgesteld dat het Dagelijks Bestuur van het OV-Bureau gegrond de OV-concessie met twee jaar heeft verlengd. Dit biedt, naast de met de vervoerder afgesproken aanpassingen, mogelijkheden een goede combinatie aan te gaan met de door de gemeenten in Drenthe en Groningen in ontwikkeling zijnde concessie Publiek Vervoer. Een stroomlijning van het doelgroepenvervoer en een mogelijke combinatie met een deel van het openbaar Vervoer. Tevens is met de minister van IenM de afspraak gemaakt een MIRT onderzoek te doen naar Anders Benutten. Een onderzoek dat er op gericht is de zich concentrerende voorzieningen in de steden bereikbaar te houden vanuit de regio.

Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer
Het Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer liep tot en met 2015. Met het collegeprogramma en de Begroting 2016 is op basis van de bestaande dotatie een nieuw Investeringsprogramma mogelijk gemaakt tot 2020. Om flexibel in te kunnen spelen op maatschappelijke ontwikkelingen, eventuele vertragingen in de voorbereidingstijd of technologische dynamiek, wordt geen dichtgetimmerd programma vastgesteld, maar worden de actuele projecten in de Begroting opgenomen.
'reserveringen' zijn gemaakt voor:

  • grote kapitaalswerken als de N34, Verkeersplein Gieten en de Fietssnelweg Assen-Groningen
  • duurzaam veilige inrichting van wegen en kruispunten zoals de N373 en N375
  • fietsen in kader VTE+F, fietsmonitoring, fietsvoorzieningen e.d.
  • OV-voorzieningen als spoor, bij stations en Publiek Vervoer en Anders Benutten
  • vaarverbindingen (ook VTE) en havenontwikkeling
  • innovaties , mobiliteitsmanagement en carpoolvoorzieningen
  • onderzoek en realisatie spoor- en achterlandverbindingen

Product 3.2 Verkeersveiligheid

Verkeersongevallen
De daling van het aantal dodelijke verkeersongevallen stagneert de laatste jaren. In 2015 vielen de meeste dodelijke slachtoffers in de leeftijdscategorie18 t/m 24 jaar en 60 jaar en ouder.
Het aantal ernstige verkeersslachtoffers neemt zelfs toe. Vooral onder verschillende leeftijdscategorieën fietsers en ouderen. Via "Samen richting nul Verkeersslachtoffers!" hebben we hier met onze partners extra aandacht voor. In 2016 is er bijvoorbeeld op basis van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid een project "Veilig Fietsen".

Product 3.3 Wegen

In de maand januari 2016 heeft zich een bijzondere wintersituatie voorgedaan, waarbij met name de opgetreden ijzel heeft geleid tot een bovengemiddeld aantal gladheidsbestrijdingsacties in die periode, die waarschijnlijk tot hogere kosten kunnen leiden voor 2016.

Product 3.4 Vaarwegen

Niet van toepassing.

Product 3.5 Integrale gebiedsontwikkeling (Assen, Coevorden, Emmen)

Niet van toepassing.


De provincie Drenthe heeft een pilot uitgevoerd
met verschillende soorten wegmarkeringen
om de zichtbaarheid van fietspaden te vergroten.